Onverwachts vanuit Polen terug naar Tholen

9 Oct 2017

Een aantal keren gaat het door mijn gedachte. We reizen juist in Europa om ‘dichtbij’ te zijn voor onze ouders. Maar wanneer is dan precies het moment om terug te gaan naar Nederland? Daar kom ik van zelf achter: Door te luisteren naar mijn hart.

Terug in Polen

Na onze rondreis door de Baltische Staten gaan we terug naar Polen. Het is zelfs een beetje vertrouwd, als we in Suwalki op de camperplaats komen. Hier hebben we eerder gestaan.

We rijden naar Elk, een bekend stadje gelegen aan een groot meer. Met de warme temperaturen en de vakantieperiode, zoeken veel mensen de verkoeling aan het water. Aan de andere kant van de stad is een treinmuseum waar diverse stoomtreinen te bewonderen zijn.

Polen heeft vele, mooie grote steden. In het verleden is er veel verwoest. In elk centrum waar we komen, zijn we zwaar onder de indruk van al het moois dat er te zien is. De ene stad is nog mooier als de andere.

Met veel plezier in de hoofdstad

Warschau, de hoofdstad van Polen. We parkeren onze truck dichtbij de grote rivier en fietsen langs het immense paleis. Om in het oude centrum te komen, moeten we een flinke klim maken via de trappen. Wat een rijkdom zien we om ons heen. Met groot plezier fietsen en lopen we in deze stad een paar dagen rond.

Met een tussenstop voor de nacht in Lódz, rijden we de volgende morgen door naar een camping bij Lake Malta. Het is een groot aangelegd meer, waar vele watersporten worden beoefend. Via het fietspad langs het meer, rijden we naar oude centrum van Poznan.

Ohhhh, het is weer even stilstaan als we het marktplein op rijden. Het lijkt of we in een sprookje van Anton Pieck terecht komen. Het is geweldig om deze stad te verkennen. Elke keer ontdekken we

weer iets nieuws. In de winkelstraat lopen we een groot winkelcentrum binnen. Dit was ooit een enorm bierfabriek. Deze hebben ze omgetoverd tot een bijzonder mooi gebouw vol met winkels. Ook buiten het centrum is genoeg te zien. In een groot park, dat toch even zoeken is, vinden en bewonderen we herdenkingen en kunstwerken.

Kabouters zoeken in Wroclaw

Na een paar dagen van ontdekken en genieten van de stad, rijden we naar de volgende stad; Wroclaw. Het is eind van de middag als we onze truck parkeren. Nieuwsgierig als we zijn, lopen we in de avond naar de markt toe. Wow, wat is het mooi!

Het is heerlijk weer, een perfecte dag om Wroclaw, de Culturele Hoofdstad van 2016 te verkennen.

De stad ligt aan de rivier de Odra. Er zijn twaalf eilanden in de rivier en telt in totaal 130 bruggen. Door het centrum zijn circa 300 kaboutertjes te vinden, maar dat is wel heel goed zoeken. In heel Polen en zeker in de grotere steden zijn talloze kerken te bezichtigen.

Om afstand te overbruggen naar onze volgende bestemming, overnachten we een keer op een parking tussen alle beroepsvrachtwagens. Voor ons geen enkel probleem. De volgende morgen wordt de stemming iets minder als we het spoor over rijden, circa 10 km van Auschwitz.

Herinneringen vanuit de geschiedenislessen, boeken en films komen naar boven. Auschwitz was een verzameling van concentratie- en vernietigingskampen tijdens de tweede wereldoorlog. Het is nu een museum en voor iedereen gratis toegankelijk. Daar rondlopen, terwijl lezen en kijken is genoeg, om te weten dat het hier vreselijk is geweest. Op de bovenste verdieping van een van de gebouwen, ligt de ruimte vol met bergen haar. Dat werd bij de mensen afgeschoren, bedoelt om kleding van te maken. Ik heb genoeg gezien, ik wil naar buiten.

Voor de avond en nacht staan we op de parking, met verschillende andere campers. Zoals wij en andere reizigers het hebben ervaren is het toch een beetje luguber. Heel de nacht hoor je het geluid van een voorbij rijdende trein.

Super toeristisch in Krakau

De laatste grote stad die we gaan bezoeken in Polen is Krakau. We vinden een prima plaats om te kamperen. De stad ligt aan de rivier Wisla. Om het centrum te bereiken, fietsen wij voor een groot gedeelte, circa 6 km langs de rivier. Al snel komen we erachter dat het slim is om de fiets aan de rand van het centrum te stallen. Wat is het druk in deze stad. We weten niet wat we zien. Zo toeristisch hebben we het in geen andere stad of plaats in Polen gezien. Het is een locatie, waar we graag een paar dagen langer blijven. Er is genoeg te zien en we hebben een prima plaats om ook weer eens even de huishoudelijke klusjes te doen. Als we toch een dag bij onze truck blijven, hebben we in de middag een oppas hond. Die vanwege de warmte alleen maar ligt en slaapt.

We huren voor een aantal dagen een auto, om de omgeving van Krakau te verkennen. Eerder heb ik (Hannie) besloten om een week terug te gaan naar Nederland. Voor het zover is, rijden we naar de zoutmijn Wieliczka. Dit werelderfgoed is de grootste en oudste zoutmijn ter wereld. Het heeft een gangenstelsel van 300 km en op sommige punten is het 327 km diep. In een groep met een gids, loop je een toeristische route van 3,5 km langs sculpturen van mythische – en historische figuren, allemaal uitgehakt uit zout.

Als we zover onder de grond lopen, krijg ik een verontrustend telefoontje over de gezondheid van mijn moeder. Mijn ticket is al geboekt. Vanaf dat moment dacht ik: vrijdag vlieg ik al naar huis, maar die gedachte keert snel om. Het gaat door mijn hoofd: ik vlieg vrijdag pas naar huis. Het zijn spannende dagen en dat is niet voor niets. Een maal terug in Nederland is het heerlijk om mijn naaste familie te zien en dichtbij te zijn. Al snel signaleer ik wat er aan de hand is. Een paar dagen later, start JP de truck en rijdt tot in de nacht door, om tijdig in Nederland te arriveren. Ook de rest van de familie die nog in het buitenland verbleef komt terug.

Dan is de tijd gekomen, ze heeft haar pad gekozen. We nemen liefdevol afscheid van mijn moeder.

Door het verlies, blijven wij tijdelijk in Nederland. We willen onze reis voortzetten, dat gaan we zeker doen. Wanneer dit precies zal zijn, dat is voor ons nog niet duidelijk. Eerst zorgen we dat alles goed geregeld is voor onze familie, daarna kunnen we met een gerust hart vertrekken.