Kennismaken met de schoonheid van Polen

19 Jul 2017

Even moeten we onze draai vinden in Polen, maar lang hebben we niet nodig. Als we onder een van de bogen van de poort doorlopen naar de Lange Markt in Gdańks, kan ik niet anders als stil blijven staan. Compleet onder de indruk bewonder ik, met klassieke muziek van jonge muzikanten op de achtergrond deze mooie stad.

Een nederzetting in Wolin

Het lijkt of we een déjà vu hebben, bij het passeren van de grens tussen Duitsland en Polen. We zijn weer aan het grenshoppen. We kunnen er niets aan doen. Door wegwerkzaamheden kunnen we het tankstation niet bereiken, om een tolkastje te kopen voor in onze truck. We gaan gewoon even een rondje doen. Terug naar Duitsland om de grens naar Polen opnieuw over te gaan. We kopen het kastje en de prepaid kaart wordt geladen. Niet veel later ‘bliebt’ het kastje er op los.

We rijden naar de kust richting de Oostzee. Op een mooie camperplaats bij het dorpje Wolin, aan een meer strijken we neer voor twee dagen. De volgende morgen lopen we naar het centrum toe. We bezoeken een nederzetting. Een replica van houten huizen, hoe de mensen vroeger hebben gewoond. Eenmaal in het centrum gaan we boodschappen doen. Dat is simpel gezegd, maar hoe bestellen we vlees als we bij de slager zijn. Met een handige app. om te vertalen, lukt het ons om boodschappen te doen.

Terug bij ons huis hebben we buren gekregen; Andre en Anne-Marie uit België.

Terwijl ik binnen zit te werken, hoor ik JP aan het klussen gaan.

De buren hebben een probleem met de zonneluifel. Het gereedschap wordt tevoorschijn gehaald. Op afstand hoor ik het allemaal aan. Al snel is JP omgedoopt tot Kabouter Klus. Na een kopje koffie in de morgen, nemen we afscheid van elkaar.

Vuurwerkshow in Utska

We volgen de route langs de kust. We stoppen voor onze overnachting bij Darlowo. Door de vele regen, is het voor ons niet aantrekkelijk om naar de plaats zelf te gaan. De locatie is niet super, dus rijden we de volgende morgen verder naar Utska. Eerst staan we op een parking, maar bij het toeristenkantoor ontvangen we een adres voor een kampeerplaats net buiten de stad.

Het zomerseizoen is begonnen en dat wordt goed gevierd. Twee avonden krijgen we op afstand een schitterende vuurwerk show. Het is jammer, want we hebben deze dagen veel regen. Ondanks dat, gaan we naar het centrum toe om te kijken wat er allemaal te zien en te beleven is. Het is gezellig

druk aan de haven en in het park met veel food trucks en kraampjes. Zelfs een Hollandse! Maar, nee we gaan echt geen friet met een frikandel eten. In een locaal restaurant bestellen we traditioneel eten. Het smaakte heerlijk.

Emoties komen los in Gdańks

In Nederland stippelden we de route uit voor onze reis. Tegen verschillende mensen zei ik: onthoudt maar dat we naar Gdańks gaan. Redelijk snel rijden we al naar de stad toe. We vinden een prima locatie dichtbij het strand met een metrohalte ervoor. Heel eenvoudig kunnen we naar de stad toe reizen. Voor het betalen van de metrorit verloopt het een beetje gek. De chauffeur moet afrekenen maar ook het voertuig besturen. Dat vergt enig geduld om uiteindelijk te kunnen betalen en de tickets te bemachtigen.

We lopen de brug over bij de Groene Poort. Onder een van de vier bogen staan jonge muzikanten schitterende klassieke muziek te spelen. Terwijl we de klanken horen, lopen we zelf onder een van de bogen door. Ineens kan ik niet anders als stil blijven staan. Ik schiet vol emotie, zo mooi is het als ik om me heen kijk over de Lange Markt. Er staan zoveel schitterende, enorm hoge panden. Het is genieten om door de straten van deze stad te lopen. Een dag is zeker niet genoeg, daarom keren we de volgende dag terug om zoveel mogelijk te zien en te bewonderen.

Overland met de boot bij Canal Elblaski

Na de belevenissen van de stad zoeken we de rust op. Onderweg nemen we een korte break voor een kopje koffie. Als we het parkeerterrein af willen rijden, zien we een aantal Nederlandse auto’s staan. Een aantal dagen eerder lazen wij voor het eerst over de Garbage Run. Het blijkt alweer de 9e Zomer editie te zijn. Met een auto, die niet duurder mag zijn dan € 500,00 in vijf dagen een route afleggen van 2500 km. De tour gaat deze keer door Duitsland, Polen, Litouwen en Estland. Het is leuk om de verhalen te horen van degene die we op dat moment ontmoeten. Ze hebben genoeg plezier met elkaar.

Wij rijden verder via het platteland en smalle wegen. JP moet vooral de bomen langs de kant van de weg in de gaten houden. Aangekomen op het terrein waar we staan voor de nacht, begint de dame volop in het Pools tegen me te praten. Ik groet en knik af en toe vriendelijk. Verstaan doe ik het niet, maar we begrijpen elkaar wel. Die indruk krijgen Wim en Ellen ook. Zij zijn op vakantie met hun kano, maar deze reis hebben ze enorm veel regen. Dat doet hun besluiten om eerder terug te keren naar Nederland.

Wij bezoeken het museum. Dit kanaal met een totale lengte van 48 km heeft een hoogteverschil van 99 meter. Om dit te overbruggen worden de boten op vijf punten over land vervoert naar een hoger gelegen gedeelte. Een bijzonder mooie uitvinding. De volgende morgen zien we een boot over land gaan naar het lagergelegen deel. Wim en Ellen willen proberen om een taxi te bellen, want zij moeten eerst hun auto op gaan halen, die elders geparkeerd staat. Wij gaan dezelfde richting op, dus in overleg met elkaar nemen wij legale mensen, illegaal mee in onze truck. De mannen in de cabine en de dames in het huis. De reis verloopt prima en bij de bushalte nemen we afscheid van elkaar.

Opnieuw een vuurwerkshow in Mikolajki

We kenden de plaats niet. Ellen vertelde al dat het een leuke locatie was en daar komen we snel achter als we gestationeerd zijn op de camperplaats in Mikolajki. Een gezellig plaatsje, gelegen aan een groot meer, heeft een enorme aantrekkingskracht voor toeristen. Aan de boulevard zijn genoeg restaurants en terrassen te vinden, dus een goed excuus om neer te strijken en onszelf te laten verwennen.

Bij het informatiekantoor kopen we een fietsroute. We vinden het leuk om een gedeelte van het National Park te zien. We stappen op de fiets; we hebben er zin in. Eenmaal over de brug, rijden we gelijk het bos in. We hebben al vele verkeersborden langs de kant van de weg zien staan, omdat er veel wild leeft in de bossen. Tot op heden hebben we nog weinig dieren gezien, maar nu voelen we ze wel. Binnen no time worden we compleet opgegeten door de muggen. Tja wat wil je ook, als daar ineens sappige Hollandse armen en benen voorbijkomen.  Aan het einde van het fietspad, gaan we met een pontje over. Aan de overkant is een restaurant en een klein winkeltje. Geweldig, ze verkopen er een anti muggenroller. Smeren maar! Met af en toe een tussenstop om te schuilen voor de regen, zijn we einde van de middag weer terug thuis.

Ook in Mikolajki zijn er volop feesten. Op vrijdagavond beleven we aan het begin van de avond een paar optredens van jongeren. Het zal heel de avond doorgaan. Op zaterdagavond is er een concert met als afsluiting een grote vuurwerk show.

Blues Festival in Suwalki

We rijden verder naar het oosten, om op deze manier richting de grens van Litouwen te gaan. Tussen Polen en Litouwen ligt (in de vorm van een driehoek) Kaliningrad, behorende bij Rusland. Het is mogelijk om dit te bezoeken, maar dat vergt vooraf een goed planning om een visum van maximaal 3 dagen te verkrijgen. We hebben besloten om dit niet te doen.

Suwalki wordt voor dit moment onze laatste locatie in Polen. Ook vandaag treffen we het weer. Als we naar het centrum van de stad lopen, blijkt er een Blues Festival te zijn. De hoofdstraten zijn afgesloten voor het verkeer. De markt is vol met mensen, erom heen staan volop kramen met eten en drinken met midden in de straat een groot podium waar verschillende optredens zijn.

Op dit moment reizen we door de Baltische Staten. Onze route is te volgen op onze pagina Route

Onze locaties zijn ook te zien op de website of app: www.polarsteps.com/jphannieontour