180 graden om in Nederland

14 May 2017

Het is een heerlijk gevoel om familie en vrienden weer te zien, zodra we voor een tijdelijke periode terugkeren naar Nederland. De eerste weken is het voor ons enorme omschakelen. Een agenda hanteren, de tijd in de gaten houden en plannen. Het is 180 graden om.

Avignon

De Franse zuidkust was onze laatste bestemming van deze reis door Europa. Onze terugreis naar Nederland begint. Vooraf hebben we een route uitgestippeld. We proberen zoveel mogelijk de snel- en tolwegen te vermijden. Vanaf St Tropez keren we eind van de middag terug in Pélisanne. Een dorpje waar we eerder op de parking stonden voor een overnachting. Een prima locatie als tussenstop.

Wie kent het liedje niet! Sur le pont d’Avignon

Op zondag bereiken we de camping in Avignon. Aan de overkant van de rivier Le Rhône zien we de grote Citadel en het centrum. In de weekenden en vakantieperiodes kun je met een klein pontje de rivier (gratis) overvaren. Aan de andere kant stappen we uit, precies onderaan de vele trappen richting de citadel. Het is een schitterende stad, vol historische panden en gezellige winkelstraten.

De Pont Saint-Bénézet, vooral bekend onder de naam Pont d'Avignon, is nu slechts een restant van een historische brug over de Rhône. Van de 22 bogen zijn er nog enkele over. Een bezoek aan de bekende brug ontbreekt er niet aan.

Rhône

Via een rustige route volgen we voor een groot deel de Rhône. Onderweg zie we de bekende wijnstreken. De natuur is in deze periode van het jaar schitterend. De boomgaarden met fruitbomen staan volop in bloei en de druivenranken staan klaar voor een nieuw seizoen. In kleinere dorpen, Beausemblant en Tournus stoppen we eind van de middag voor een overnachting. Verder richting het noorden, ontkomen we er niet aan om via de tolweg te rijden. In vele plaatsen geldt een gewichtsbeperking. Soms knijpen we de ogen dicht, maar als het max. 3,5 ton is, terwijl onze truck + 10 is, moeten we dit niet riskeren. Via een enorme omweg, komen we uiteindelijk aan in Epinal. Via een mooi park, dalen we via de torentrap af, naar het centrum. Alweer zo’n gezellige plaats, waar de rivier La Moselle doorheen stroomt. Er zijn genoeg watersport activiteiten te doen.

Luxemburg

De tour verloopt sneller als verwacht. Voordat we het weten, zijn we al in Luxemburg. Bij het dorp Dudelange ontmoeten we verschillende camperaars. Ze zijn net van start gegaan voor een reis richting het zuiden. In het centrum doen we onze inkopen, wij profiteren van de lagere prijzen voor tabak. De volgende morgen worden beide tanks vol gedruppeld met diesel. Klaar om het land alweer te verlaten.

Belgische Ardennen

Het is alweer een paar jaar geleden dat we in het vakantiepark Landal les Etoiles bij Blaimont waren. We verblijven een paar dagen bij het park op de parking om een kijkje te nemen bij de chalets. Het is heerlijk zonnig weer en in de morgen hangt er een mystieke mistlaag over het dal, waar de rivier de Maas doorheen stroomt. ‘s Avonds genieten we van een diner op het terras van het restaurant.

Nederland

Vanaf de Ardennen is het een kleine twee uur rijden, voordat we de Nederlandse grens bereiken. We zijn terug in Nederland. Het is voor ons een nieuwe ervaring om met ons eigen ‘huis’ terug naar Nederland te keren, want dat is nog niet eerder gebeurd.

Op de rustieke landschapscamping Kruytenburg in Poortvliet hebben we het al snel naar ons zin. Uitkijkend op de dijk waar de schapen lopen, met de watertoren van Scherpenisse op de achtergrond en vele avonden een fantastische mooie zonsondergang.

Al snel wordt onze tijd opgeslokt en dat is echt even wennen. Het is heerlijk om familie en vrienden weer te ontmoeten. We kunnen weer even bij praten met elkaar.We gaan gewoon verder waar het een jaar geleden gestopt is.

Onderweg hebben we vooraf zelf diverse afspraken gemaakt. Er is onderhoud aan de truck nodig. Een aantal schoonheidsfoutjes van het interieur moeten netjes gemaakt worden en zo zijn er nog tal van dingen die we gelijk allemaal willen regelen. JP heeft een klussenlijst gemaakt en gaat de werkzaamheden uitvoeren. Het afgelopen jaar pakten we vaak de fiets om de omgeving te verkennen of gewoon onze boodschappen te doen. We kwamen er wel achter dat de vouwfietsen niet de ideale fietsen zijn voor ons. De twee aangeschafte brommers, die achterop de truck meereisden, zijn niet gebruikt. Nieuwe fietsen worden aangeschaft en de vouwfietsen en brommers worden verkocht.

Regelmatig ben ik in Zeeland te vinden om samen te werken met Lianka voor To Assist. Het is leuk om samen verschillende meetings en bijeenkomsten te bezoeken, waar we genoeg inspiratie opdoen.

Voorbereidingen voor het vervolg

Het is niet alleen een tijd van ontmoetingen, klussen en werken. Langzaam gaan we het vervolg van onze reis voorbereiden. Het plan is om via de kust Oost-Europa te gaan verkennen. Landen die we kennen van naam, maar waar we nog niet eerder zijn geweest. Hoe gezellig dat het ook is om in Nederland te zijn, het begint bij beiden weer te kriebelen om op pad te gaan.