Luxe in overvloed aan de Côte d'Azur

27 Mar 2017

Even een paar dagen proeven en snuiven van alle luxe aan de Côte d'Azur in Frankrijk. De smalle wegen zijn niet begaanbaar voor onze truck, vaak is er een gewichtsbeperking. We huren voor een aantal dagen een kleinere versie om langs de kust te touren. (26 Februari t/m 26 Maart 2017)

De laatste dagen in Spanje

Palámos is een mooie locatie aan de kust in Spanje. We zijn er (nog) tijdens de Carnavalsperiode. We zien genoeg vrolijk aangeklede mensen lopen door de straten. We rijden op de fiets naar een bekende, toeristische plaats Platje d’Aro. De grote winkelstraat is al afgezet, waar rond 11.00 uur de carnavalsoptocht begint. Het lijkt hier een sport te zijn, welke wagen de meest harde muziek kan draaien. Man o man, het is niet om aan te horen, zo luid is de muziek. Het is een vrolijk en kleurrijk festijn. Het is tevens de ideale combinatie; Hannie kan lekker op haar gemakje shoppen, terwijl JP buiten staat te genieten van de optocht.

Meerdere mensen gaven ons de tip om in het noorden van Spanje zeker te stoppen in Figueres. In deze plaats is het Salvador Dali Theatre Musea. Een in het oog springend gebouw, zodra we bij de hoek komen van het plein. Eenmaal binnen is het fantastisch om rond te lopen. Een combinatie architectuur en de aankleding van het gebouw plus de kunst en schilderijen. Dit is typisch zo’n museum waar je meerdere keren naar toe kunt gaan om elke keer nieuwe dingen te ontdekken.

Dit wordt echt onze allerlaatste bestemming in Spanje. Deze keer geen cultuur snuiven, maar shoppen!! Net voor de grens met Frankrijk is er een giga groot shopping centre in Jonguera. Het wordt al snel duidelijk dat hier veel Fransen komen, want we worden continue aangesproken in het Frans. Daar hebben we zelf een beetje moeite mee, want we zijn tenslotte nog steeds in Spanje.

Terug in Frankrijk

Na ruim vier maanden verlaten we het Spaanse land. Nu is het echt even schakelen met de taal:

Si = Oui en Buenas Dias = Bonjour.

Langs heel de kuststreek zijn wijngebieden met mooie chateau’s. We starten met de

Languedoc-Rousillon, halverwege de Rhône en aan de Côte d’Azur eindigen we met de Côte de Provence. De wijnranken staan er keurig bij, helemaal klaar voor het seizoen.

In het stadje Narbonne bezoeken we de overdekte markt, gevestigd in een historisch

Markthal. De vitrines liggen vol met lekkernijen, zowel verse producten als heerlijke gerechten die je alleen nog even in de oven hoeft te schuiven. Op zondagmorgen is er langs het kanaal een wekelijkse markt. Een van de gebouwde bruggen over het kanaal, staat op de Unesco lijst, omdat er huizen op zijn gebouwd. We profiteren deze dag; op zondag zijn alle musea gratis. Met de fiets gaan we erop uit om in de middag diverse kerken en musea te bezoeken.

Tussen de wijngaarden op het platteland ligt een rustieke camperplaats, dichtbij het dorp Vias. Een mooie locatie om op de fiets de omgeving te verkennen. De ene dag fietsen we naar Vias, de

volgende dag naar de kust. Het is eerst even klimmend de berg op naar Portiragnes fietsen we langs het Canal Midi naar de kust. Dit natuurgebied heet Reserve Naturelle de Roque Haùte. Op de route terug stoppen we bij een oude sluis, waar ze in het verleden een systeem hadden gemaakt om het overtollige zeewater landinwaarts tegen te houden.

In het gebied Camarque strijken we neer bij het dorp Villeneuve lès Maguelone.

In Frankrijk hebben ze allerlei systemen bedacht om te betalen, voordat je een camperplaats op kunt rijden. Jammer genoeg werken deze niet, waardoor ze zakelijk gezien toch een hoop inkomsten missen. We moeten naar het dorp lopen en bij een winkeltje ons aanmelden en betalen. Het is schitterend weer, we hebben de tijd, dus voor ons geen enkel probleem.

We kijken uit over een groot zoutmeer vol met flamingo’s. In de avond ben ik net in de keuken aan het kokerellen, de pannen staan op het vuur, als JP me naar buiten roept. Op vele plaatsen komt er een bakker in een bestelauto langs met vers brood. Deze keer is het echt feest, want het is een bestelauto met oesters en bijpassende wijn. We krijgen een oester en rauwe mosselen te proeven, nog een drupje wijn in de schelp van de oester. Deze man begrijpt precies hoe het moet. Even later zijn de glazen gevuld en genieten we van een dozijn oesters.

Op de fiets rijden we langs het meer richting de zee. Halverwege staat er een grote kathedraal, die hier en daar verpauperd is. Het zou een schitterende woonlocatie zijn. Rondlopend en binnenkijkend hebben we het samen binnen no time verbouwd en ingericht. Het fietspad volgend komen we uit in Palavas les Flots. Het is mooi zonnig weer, daar genieten velen van dit weekend. Eerst even op ontdekkingstocht om het beste terras uit te zoeken voor mossels met friet. Weer een feestje!

Op zondag touren we een stukje verder met de truck. De locatie gelegen aan een baai, is vooraf al uitgezocht. Via smalle kronkelweggetjes, waarbij het goed is dat het vandaag rustig is op de weg, komen in een mooi Frans dorpje aan. De camperplaats ligt aan het water. Prima, denken wij. Even op de knop duwen voor een ticket, om het terrein op te rijden. Maar, nee hoor geen ticket. Er komt zelfs een aardige buurtbewoner om ons te helpen. Hij vertelt van alles, waar ik de helft niet van begrijp, maar het wordt duidelijk; het systeem werkt niet. Net na ons komt er een andere camper aanrijden. Ze krijgen wel een ticket, de eerste paal gaat de grond in, zodat ze door kunnen rijden. Helaas gaat de tweede paal niet naar beneden, dus daar staan ze. Nou het is voor ons helder; we zijn weg.

Later in de middag arriveren we op de parking in Pélissanne. Verderop is het druk bij de Jeu de Boule banen, want er is een heuse competitie aan de gang. Het is voor de rest een rustig, authentiek Frans dorpje.

We zakken weer af naar de kust. Als we de snelweg verlaten, mag de chauffeur echt werken. De rotondes richting en op het schiereiland zijn niet te tellen. We hebben een plaats in St.Mandrier sur Mer. We lazen dat je vanaf deze locatie heel makkelijk met een ferry over kan varen naar Toulon, dus dat lijkt ons wel leuk. We pakken de fietsen om uit te zoeken waar we op kunnen stappen. Via onze maps.me App (superhandig) zien we verschillende punten waar ferry’s vertrekken. We fietsen de rechterkant op, maar als snel moeten we enorm klimmen. Ik voorzie dat dit nog even gaat duren, dat kan niet kloppen. Niet veel later fietsen we de linkerkant op, waar zeer dichtbij de ferry elk half uur vaart.

In de stad Toulon gaan we op zoek naar een ‘Orange’ winkel voor een nieuwe simkaart. Het internet blijft als reiziger een crime. Ondanks dat JP een mooie Franse naam heeft, heeft hij niets met Fransen. Elke keer probeer ik het positief om te buigen, maar dat wil niet erg lukken. In de bewuste winkel vraag ik de dame met mijn gebrekkig Frans om een kaart met data. Ze wil mijn telefoon hebben, maar daar gebruik ik de kaart niet mee, dus die krijgt ze niet. Ik moet praten als Brugman. Gelukkig doet haar collega wel moeite om mij te helpen. De bewuste dame helpt me uiteindelijk wel, maar met grote tegenzin. Aardig opgefokt stappen we de winkel uit. Op dat moment kan ik niet anders dat beamen, dat JP nu een beetje gelijk heeft.

In combinatie met de ferry was het erg leuk om Toulon te bezoeken. Deze stad heeft een grote Marinehaven. Die is goed zichtbaar, als we terugvaren naar het schiereiland.

Soms realiseren we onszelf, dat we erg verwend raken. We parkeren de truck op een grote parking aan het bekende strand Plage de Pampelone bij St.Tropez. Hmmm is dit het wel, want we willen hier langer blijven. We maken eerst een lekkere strandwandeling. Daarna springt JP op de fiets om bij de andere plaats te gaan kijken circa 5 km verderop. Het blijkt dat we toch op de beste parking staan, dichtbij St.Tropez. Na het kopen van wifi- kaart zijn we helemaal happy.

We rijden op de fiets naar St. Tropez om de bekende plaats te ontdekken. Alles en iedereen is uit de winterslaap. Alle voorbereidingen worden getroffen, voordat het nieuwe seizoen begint. Vele winkels worden opnieuw ingericht of compleet gerenoveerd. Het is een rustige tijd, maar wij vinden het heerlijk. We drinken op het bekende terras, met de rode tafels en stoelen een kopje koffie. Peperduur, maar het hoort erbij. Er liggen een aantal luxe jachten en zeilboten in de haven. Ook daaraan wordt volop gewerkt om alles weer tiptop in orde te maken.

Via een lange trap komen we boven bij de Citadel. Binnen nemen we een kijkje in het scheepsvaart museum. Buiten hebben we vanaf hoogte een mooi uitzicht over de baai met aan de overkant onder andere Sainte - Maxime.

Om de Côte d’Azur goed te verkennen, besluiten we voor een aantal dagen een auto te huren. Onze eerste bestemming wordt de Staat Monaco. We rijden langs de kust tot halverwege. Dan kiezen we de snelweg, omdat het toch een behoorlijke afstand is. Door tunnels draaiend rijden we de Staat Monaco binnen. Het lijkt of we alleen maar bochten om rijden, samen met de luxe auto’s om ons heen. Het is druk in mijn beleving, terwijl het topseizoen nog niet begonnen is. Heel de Staat is tegen een berg aangebouwd. Luxe, luxe, luxe dat is wat we zien. De woningen, de winkels met over het algemeen topmerken, de auto’s en de enorme jachten in de haven. Het is zeker leuk om er geweest te zijn, om een kleine, korte indruk te krijgen van de Staat Monaco.

Na een lange dag, blijven we de volgende dag dichterbij huis. We rijden naar Sainte Maxime om het centrum en de boulevard te bezoeken. Vervolgens rijden we naar Port Grimaud; een vakantiedorp waar de boten voor de deur liggen. Na een lunch op het terras rijden we als afsluiting naar het dorp Ramatuelle boven op de berg. Deze dagen genieten we niet alleen van de plaatsen die we bezoeken, maar heel de streek is zo mooi met alle wijnranken en grote huizen erbij.

We hebben heerlijk weer deze dagen. Onze tour gaat nu de andere kant uit. Langs de kust rijden we richting Le Lavandou. Onderweg zien we een weekmarkt, dus een mooi momentje om even rond te neuzen in Cavalaire sur Mer. Na een paar aankopen rijden we verder. We zien op de promotieborden dat er vandaag een bloemencorso is in Le Lavandou. We hebben echt een beetje vakantie. We strijken maar weer eens neer op een terras voor een heerlijke lunch. Via een wandelpad pal naast de zee, lopen we richting het centrum. We kopen entreekaartjes en een uurtje later begint de parade. Het is een vrolijke en feestelijke happening.

De laatste dag met onze huurauto rijden we via de kustroute naar Cannes. We komen via toeristische dorpjes en schitterende bergpartijen aan in Cannes. Tja en daar liggen wat jachten in het water, aan de boulevard en de pier te dobberen. De een nog mooier en groter als de ander. Cannes heeft een gezellig centrum, met leuke winkelstraatjes. Na vier dagen touren, rijden we terug naar onze eigen ‘villa’ bij St.Tropez. We vonden het een goede keuze om op deze manier de Côte d’Azur te verkennen.

Nagenieten in St. Tropez

Het lijkt of we er geen genoeg van krijgen. We blijven nog een aantal dagen staan. We genieten van het weer en zo kan ik (Hannie) het project voor To Assist afronden. De lancering van een nieuwe website. Zowel de klant als wij worden er helemaal trots, blij en vrolijk van. JP blijft sportief en loopt dagelijks zijn route naar St. Tropez, enkele reis 6 km. Na een kopje koffie op het terras, loopt hij met vers brood weer terug naar huis. Zo komen JP en Hannie de dagen wel door aan de Franse kust.