Kastelenroute van Portugal naar Spanje

18 Nov 2016

Op onze route richting Spanje belanden we in leuke dorpen en stadjes waar bovenop een berg een kasteel torent. Wat zal er zich allemaal afgespeeld hebben in de geschiedenis. Nu zijn de historische gebouwen hoofdzakelijk trekpleisters voor de toeristen.

(21 Oktober t/m 18 November 2016)

Een goede uitvalbasis noordwaarts door Portugal voor een overnachting is Portel. Lopend door het centrum kijken we schuin omhoog. Via steile straatjes zien we een kasteel ver boven ons, omdat het laat en donker wordt, bekijken we dit kasteel van afstand.

In Évora is een mooi park met historische panden. Ondanks dat op zondag de winkels gesloten zijn, is het druk in het centrum. Er is een Middeleeuws feest; mensen lopen in traditionele kleding en kramen zijn gevuld met lekkernijen. De geur van het heerlijke gebraden vlees op de barbecue komt ons tegemoet. Niet veel later genieten we van het vlees, chips en brood, al etend met een prikker net als vroeger met een pul wijn.

In Estremoz brengen we een kort bezoek aan het stadje en blijven we een in Turregem voor een overnachting.

Elvas is voor ons de laatste locatie in Portugal, voordat we de grens overgaan naar Spanje. Bij een indrukwekkend groot aquaduct parkeren we onze truck. Het oude centrum met een wirwar van smalle straatjes en piepkleine huisjes liggen binnen de originele vestingmuren met poorten.

Slechts 8 km rijden, voordat we in de regio Extremadura van Spanje zijn. We kunnen onze taalkennis weer ophalen en ons beter verstaanbaar maken.

Niet veel later staan we in Badajoz op een keurige plaats aan de rivier Guadiana. De natuurlijke grens tussen Portugal en Spanje. Via een mooie, oude brug lopen we het stadje in. Op een strategisch punt staat een oud, gerestaureerd kasteel met grote, ver uitlopende kasteelmuren. Zo was en is er nog steeds goed zicht over de wijde omtrek. In het centrum is het een mengeling van historische en moderne gebouwen, die extreem dicht op elkaar gebouwd zijn.

We vervolgen onze route naar Zafra, waar we een korte verkenningstocht doen door de gezellige straten.

We worden verrast met een schitterende route als we de regio Andalusië bereiken op weg naar Aracena. Onderweg hebben we uitzicht op de heuvels vol met olijfgaarden, kurkeiken, sinaasappels en bosgebied waar volop kastanje worden geraapt. Het is stralend weer, het is weekend en dat zorgt ervoor dat iedereen optimaal van het buitenleven wil genieten. Uiteraard hebben we bekijks, als JP de truck door het overvolle centrum sluist richting een rustige parking.

Onderweg zagen we in de wei enkele varkentjes dartelen, maar in de shops is het duidelijk zichtbaar. We begeven ons midden in de streek van de bekende ‘Jamon Ibérico’. Ham die in vele verschillende smaken en prijsklasse wordt aangeboden, dit heeft vooral met de rijping te maken. Aracena is een mooi stadje waar de meeste panden wit geschilderd zijn.

Het lijkt zo rustig op de weg, terwijl we toch op weg zijn naar een grote stad. Aan de rand van de stad zien we grote winkelketens dicht. Hoe kan dat? Is het een feestdag soms. We hebben geen idee, maar het is wel superrelaxed om de oude stad Sevilla binnen te rijden. We parkeren op een grote parking aan het kanaal direct aan de rand van het centrum. Het is een toplocatie om de stad zowel te voet als op de fiets voor een aantal dagen te verkennen. Elke dag doemen er, voor ons nieuwe, schitterende historische panden op. Het is een adembenemende mooie stad vol cultuur en historie. Al snel krijgen we een enorm blij gevoel als we om ons heen een heel bekend kwetterend geluid horen van de papagaaien. De vogels die we zo’n lange tijd in Zuid-Amerika hebben gehoord en gezien. Vanaf dag één heeft JP het over de Botanische tuin, daar moeten we naar toe. In het centrum lopen we langs het paleis waar op de meterslange muren de vele keramische vazen prijken. We bezoeken de gotische kathedraal ‘Maria de Slede’ en op dezelfde middag aan de andere kant van het plein het historisch koninklijk paleis Alcázar de Sevilla. Het paleis wordt deels nog gebruikt door de koninklijke familie.

De volgende dag rijden we op de fiets naar de tuinen. Het ene historische gebouw is nog mooier als het ander. We worden helemaal stil als we Plaza de España bereiken, waar in een halve cirkel het c metrische tentoonstellingsgebouw staat, gebouwd in 1929. Wat is mooi en het is zo immens groot. Verschillende onderdelen van het gebouw zijn nog in gebruik door de overheid. Met veel plezier fietsen we rond in de stad Sevilla om zoveel mogelijk te zien.

Na vier dagen in de stad vervolgen we de route richting de kust naar

El Puerto de Santa Maria. Onderweg zien we grote billboards waarmee wordt bevestigd dat we in de sherry streek zijn. In deze plaats liggen de vaten sherry van het bekende merk Osborne opgeslagen.

Met de ferry varen we naar het schiereiland en havenstad Cádiz, waar we heerlijk uit kunnen waaien langs de boulevard. In het hart van het centrum staat een grote kathedraal. Een dag later stappen we op de trein om Jerez de la Frontera te verkennen. Beter bekend als de sherrystad. Een glaasje sherry ontbreekt er niet aan, tijdens onze lunch op het terras.

Tarifa is het zuidelijkste stadje van Spanje en het Europese vasteland. Vanaf de camping aan het strand, waar het druk is met kite-surfers, hebben we uitzicht op Afrika. Het continent is op 15 km afstand. Tarifa is een sfeervol stadje met in de oude binnenstad een wirwar van straatjes en Moorse invloeden.

Op de grens van Spanje, aan de haven staan we een aantal dagen in La Linea de la Concepción.

Deze dagen hebben we uitzicht op Gibraltar. Het is voor ons vreemd om al fietsend de grens

over te gaan, dat is ons nog niet vaak gebeurd. De start- en landingsbaan van de vliegtuigen kruist de weg van het verkeer van en naar Gibraltar. Alles wordt goed afgeschermd en politie houdt toezicht, zodat de start en landing goed verloopt. Gibraltar is een gelieft schiereiland voor de grote cruiseschepen, die aanmeren in de haven. Met de fiets rijden we naar het uiterste punt waar de vuurtoren staat op het schiereiland. Een traditionele lunch van fish & chips, geeft ons weer genoeg energie om terug te fietsen.

Verder de kust volgend, rijden we langs de Costa del Sol. Het uitzicht vanaf nu zijn hotels, vakantiewoningen, stranden en winkels. Deze regio heeft een enorme aantrekkingskracht op de toeristen. Nu het volop najaar is, genieten we nog van heerlijke warme temperaturen. We hebben behoefte aan een kleine time out. Op een keurig verzorgde camperplaats, vinden we een prima plek. Dat blijkt voor vele camperaars zo te zijn, want het is al snel vol geboekt. Met de bus rijden we naar Málaga. We ervaren het als een zeer mooie, sfeervolle stad. Een centrum waar je als voetganger niet hoeft te vrezen voor rondrijdende auto’s. In de binnenstad bezoeken we het Museo de Picasso. De kunstenaar Picasso heeft zeer diverse collecties qua schilderijen en beeldhouwwerken en andere kunstwerken in zijn leven gemaakt. Bij de jachthaven met een mooi aangelegde boulevard is het een heerlijk drukte op de terrassen, waar eenieder geniet van de zon. En dat doen wij ook, zeker als we de berichten horen van het gure, natte Nederland. Wij vermaken ons hier nog wel even.