Cultuur snuiven en relaxen op Portugese stranden

21 Sep 2016

Via de mooie regio Alentejo zijn we inmiddels in de meest bekende regio van Portugal; de Algarve. De zomer vakantieperiode is voorbij, onze eerste kennismakingen de 'overwinteraars' zijn aangebroken (26 Augustus t/m 21 September 2016)

Vanaf de kust reizen we een stukje landinwaarts naar Mafra. In het centrum staat een enorm groot paleis, dit is gecombineerd met het Franciscanenklooster in één gebouw en is rondom de basiliek gebouwd. We zijn onder de indruk, als we er rondlopen. Niet alleen van de omvang van het complete gebouw, maar ook de marmeren beelden op ware grote of zelfs groter, zijn tot de kleinste details gebeeldhouwd.

De volgende dag bezoeken we Sintra; sinds 1995 staat deze locatie op de werelderfgoed lijst van Unesco. Door de mooie ligging, de verkoeling van de bergen en de waterbronnen was dit de

perfecte plaats voor vele paleizen en kastelen, onder meer als zomerverblijf van de koningen van Portugal. Er is een onvoorstelbare rijkdom geweest in het verleden. In het midden van het centrum bezoeken we Palácio Nacional de Sintra. Het opvallende paleis, vooral herkenbaar aan de twee enorme schoorstenen boven de keuken en de grote kamers zijn schitterend om te zien. Toch is het jammer dat het niet goed wordt onderhouden, terwijl er veel (betalende) bezoekers komen. In de middag na een heerlijke lunch, gaan we eerst in de rij staan voor de bus. Het is super warm en een tuktuk taxi is dan wel erg verleidelijk. Niet veel later scheuren we via de steile kronkelweggetjes naar boven. Ondertussen vertelt de chauffeur ons op verzoek, verhalen over de omgeving en de oorspronkelijke families an de kastelen. Boven op de berg komen we aan bij Palácio da Pena. Een zeer kleurrijk paleis met een opvallende, decoratieve bouwstijl. Bij de entree doet het ons denken aan de Efteling. De ligging is subliem, op zo’n korte afstand van Lissabon, wordt het duidelijk dat dit een zeer goede locatie is. Eigenlijk kun je hier wel een dag doorbrengen. Het is niet alleen het paleis, maar ook alle (bij) gebouwen en tuinen zijn te bezichtigen. Na een aantal uren, lopen we van grote hoogte door de tuinen terug naar het centrum van Sintra. Om deze mooie dag goed af te ronden, genieten we van een diner op het terras.

Terug aan de kust volgen we de route langs de bekende badplaatsen onder andere Cascais en Estoril tot het district Belém, behorende bij Lissabon. We vinden de parking aan de rivier de

Taag, waar we niet ongezien staan voor een paar dagen. Met de fiets rijden we de boulevard over, om over deze wijk te verkennen. Behalve de drukke stranden zien we het bouwwerk Torre Belém met aan de overzijde het immense klooster Mosteiro dos Jeró Minos. In de winkelstraat zien we veel mensen in een rij staan wachten. Zodra we dichterbij komen, zien we waarom. We zijn bij ‘Confeitaria Belém’ waar de allerlekkerste Pastéis de Belém worden gemaakt. Een klein gebakje van bladerdeeg met middenin een crème vulling. Na een aantal weken reizen door Portugal hebben we al vaker een ‘Pastel de Nata’ gegeten, maar deze zijn werkelijk waar, de allerlekkerste! Dagelijks worden er tussen de tien - en vijftienduizend verkocht.

De volgende dag reizen we met de trein, die bijna voor de deur stopt naar het centrum van Lissabon. De hele dag struinen we rond door de sfeervolle, steile straatjes om de highlights van deze stad te bezoeken. De bekende tram 28 is afgeladen vol, dus die rit houden we deze keer voor gezien. Natuurlijk kun je hier meerdere dagen rondbrengen om echt alles te zien. Wij hebben de stad al eerder bezocht, dus na een intensieve dag vinden wij het genoeg.

Na een aantal dagen cultuur en historie snuiven en proeven, vinden we het heerlijk om een rustige locatie op te zoeken. Dat vinden we al snel als we de truck op een groot terrein in Comporta parkeren. De omgeving bleek in het verleden geschikt te zijn, mede door de rivier, om rijst te verbouwen. Hierdoor is een eigen gemeenschap ontstaan, die geheel zelfvoorzienend moest zijn, omdat het afgelegen was. Dit leren we onder meer als we het rijstmuseum bezoeken. Ernaast is een Bodega. Omdat ze momenteel volop bezig zijn met de wijnproductie, is het gesloten voor het publiek.

Om onze teleurstelling te verwerken, kopen we wijn, om deze ’s avonds te proeven. Het blijkt wel

dat het hier een goede, vruchtbare omgeving is. In het dorp zijn enorme nesten gebouwd door de ooievaars. Halverwege de morgen vertrekken ze, als groep op zoek naar eten, om vervolgens in de avond weer terug te keren naar hun eigen stekje. Het is vanuit Comporta circa 1,5 km fietsen naar het schitterende strand van in totaal 12 km lang. Een aantal keren zien we een groep dolfijnen voorbijzwemmen. Het is werkelijk een paradijs hier. Na een week willen we verder gaan, maar als de temperatuur oploopt tot 40 gr, dan plakken we er zonder problemen nog maar een extra stranddag aan vast.

Richting het zuiden verwachten we een tussenstop te maken in Sines. Aan het begin van de stad is het volgebouwd met olieraffinaderijen en opslagtanks. Niet alleen het uitzicht, maar ook de geur om deze stad is vreselijk, terwijl de kustlijn schitterend is. Snel weg hier. We rijden verder door naar Porto Covo. Vanaf dit punt start (of eindigt) de wandelroute ‘Rota Vicentina’ langs de kust tot Sagres. Het is een gezellig dorpje met veel vakantiewoningen en een toeristisch centrum. Ondanks de mooie ligging van het plaatsje, zien we duidelijk dat er weinig geld wordt besteed aan de infrastructuur en het onderhoud van de straten.

Niet veel verder ligt het stadje Vila Nova de Milfontes aan de rivier Mira, uitmondend in de Atlantische Oceaan. Een geliefde plaats, met gezellige straten en een verzorgde uitstraling. Het blijft fantastische mooi aan de kust in de provincie Alentejo.

Een paar dagen later drinken we een kopje koffie in het mooie Zambujeira do Mar, waar de rotskust met het uitzicht weer fenomenaal is. Tegen de middag zijn we in Odeceixe waar we tijdens de lunch genieten van een typisch streekgerecht; varkensvlees met venusschelpen. Dat is zo lekker. We volgen de weg een paar km langs de rivier de heuvels in. We komen uit op een toplocatie; Praia de Odeceixe. Op grote hoogte kijken we uit op de baai met verschillende stranden. Overdag zijn er surfwedstrijden en in de avond een feest met barbecue en diverse optredens met muziek tot in de late uurtjes. Terwijl we de volgende dag graag een aantal uren op het mooie strand wilden doorbrengen, komt halverwege de morgen een flinke mist vanuit zee opzetten. De zon kan het jammer genoeg niet winnen vandaag.

Het is tijd om naar Sagres, het meest zuidwestelijke punt van Europa te gaan. Via een mooie route langs bekende plaatsen in de Alentejo vervolgen we eerst de weg richting de vuurtoren: Farol do Cabo de São Vicente. Via internet hadden we het het kraampje al gezien, maar nu staan we ervoor en willen wij zo’n overheerlijke ‘Bratwurst’ eten. Overal om ons heen hebben we een mooi uitzicht op de mooie steile rotskusten en de azuurblauwe zee. Dichtbij het centrum, met uitzicht op de muren van ‘Fortaleza de Sagres’ kunnen we overnachten. Nadat we een entree ticket hebben gekocht, zijn we heel even verbaasd als we door de poort van het fort lopen. Want we zien een open ruimte, met nieuwe panden of oude panden die worden gerestaureerd, dat is ons onduidelijk. Voor de rest is het een open ruimte, maar wel met een spectaculair uitzicht op zee en de kaap. Uiteindelijk hebben we een behoorlijke wandeling gemaakt, als we heel het terrein rond zijn. Ook in Sagres genieten we van de mooie stranden, al hoewel… Na een paar uren op het strand, waar zwemmen verboden is, in verband met de sterke stroming en hoge golven, zijn we compleet gezandstraald.

Wat is het weer een plaatje, als we 20 km verderop via een rustige weg arriveren bij Praia de Boca de Rio. We klimmen de heuvel op, om van bovenaf te zien hoe mooi het hier is. Lekker bakken op het strand, om vervolgens af te koelen in zee. Het water is ondanks de warme temperaturen toch behoorlijk fris. Het is echt even doorbijten om in het mooie, heldere water te zwemmen.

Onze volgende bestemming is Lagos. Het is een ontzettende leuke stad en nodigt gelijk uit om een paar dagen te blijven. Omdat we buitenaf staan, komen onze fietsen weer super van pas. Het centrum is ongeveer 2 km verder met halverwege een grote jachthaven. Op ongeveer eenzelfde afstand, maar dan aan de andere kant van de rivier, rijden we naar het strand. We verwennen ons zelf en gaan in het weekend lekker uit eten, waar het zoeken of zelfs wachten is, om een plekje te bemachtigen op het terras. Na een aantal dagen wordt het weer tijd om een nieuwe locatie te gaan ontdekken.

De truck begint net een beetje warm te worden, de chauffeur heeft het weer helemaal naar zijn zin achter het stuur, maar dan zijn we al op de nieuwe locatie; Portimão. We rijden een enorm grote camperplaats op. We stappen uit, om eerst eens even rond te kijken en een goed, rustig plekje uit te zoeken. Zo zien we al snel dat hier campers voor langere tijd staan, de overwinteraars! Complete 'voortuinen' zijn ingericht met veel windmolentjes. Er gaat weer een nieuwe wereld voor ons open en het doet ons denken aan de grote campings in het zuiden van USA, waar in de wintermaanden de 'snowbirds' naar toe gaan. Grote stranden, met op grote hoogte toeristische winkelstraatjes en veel horeca.