JP en Hannie genieten aan de Franse kust

4 May 2016

Onze reis is begonnen! Het is een heerlijk gevoel; back on the road again!Na een gezellig afscheid met naaste vrienden en familie aan de haven in Tholen, werd het na een paar dagen echt tijd om te vertrekken. (22 April t/m 4 Mei 2016)

Op vrijdag 22 April reden we van Roosendaal voor een laatste keer langs Tholen. Onze eerste bestemming is Brugge in België. Een mooie afstand om rijden en op deze manier aan de truck te wennen. We zijn wel vaker in Brugge geweest; het is een sfeervolle stad.

Net buiten het centrum is een camperplaats waar we voor een aantal dagen staan. Al snel zijn we in ons element. Na aankomst lopen we naar het centrum en struinen we door de sfeervolle straten met de schitterende oude panden. We bezoeken het schitterende begijnhof ‘Ten Wijngaerde’, deze site staat sinds 1998 op de lijst van Werelderfgoed van Unesco, de markt, verschillende kerken en nog veel meer. In drie dagen tijd lopen we gemiddeld 8 km per dag door de stad; we hebben een goede indruk gekregen van de stad. Uiteraard passen we ons gelijk aan, aan de cultuur van onze Zuiderburen. Een Belgisch biertje drinken op het terras en in de avond genieten van de Vlaamse stoverij met frieten. Het blijft voor de periode van het jaar enorm koud, de winterjas wordt weer uit de kast gehaald.

Door de kou, de wind en de regen, laten we de Belgische kust al snel achter ons. In het laatste dorp in België kopen we brandstof. Net over de grens in Frankrijk doen we boodschappen, onze voorraad is weer aangevuld. We houden van lekker eten, dus met zo’n luxe keuken is het een genot om een diner voor twee te koken.

Via verschillende websites hebben we veel adressen gevonden om te overnachten. In Malo les Bains staan we op een mooie plaats, precies achter de duinen. Deze doen goed dienst in verband met de hevige wind. Als ik bij aankomst de deur opendoe, zwiept deze met zo’n kracht open, dat ik niet anders kan, als snel en veilig van de trap springen. De volgende dag schijnt de zon, we lopen langs de boulevard naar Duinkerke. Op vele plaatsen langs de Franse kust, zijn herinneringen aan de WWII. We proberen zoveel mogelijk de snelwegen te vermijden en de kust te volgen, mits dit toegelaten is voor vrachtwagens. In Audinghen stoppen we bij een bunker, nu ingericht is als museum ‘Batterie Todt’. De beelden met verhalen erbij spreken voor zich. In Equihen Plage staan we op een mooie locatie, uitkijkend over zee. Ook hier is de wind zo sterk.

De volgende dag rijden we iets zuidelijker naar Le Touquet Paris Plage. Een rijkelijke stad, dat is duidelijk te zien aan de huizen en de luxe winkels. Onze truck staat bij de jachthaven, dus worden de fietsen tevoorschijn gehaald. Met de rugzak op verkennen we het centrum. We proberen regelmatig online te gaan, maar dat blijkt toch niet zo makkelijk te zijn. Op het terras bij ‘Le Globetrotter’

kunnen we onze berichten via internet ophalen. Zaterdagmorgen is er in het centrum een grote markt. De Fransen houden van lekker eten. Niet alleen is het tussen de middag overal druk in de restaurants, bij de kramen met de overheerlijke kaasjes, worsten en andere delicatessen staan de mensen in de rij om al het lekkers te kopen. Wij slaan zelf verschillende lekkere dingen in, onder meer een pot vissoep van Pérard, een traditioneel streekproduct. In de middag maken we nog een strandwandeling, om een mooi heerlijke dag compleet te maken. Zondagmorgen schijnt de zon, het is rustig op de weg, dus het is genieten om verder te gaan.

Niet alleen de kust is mooi, maar zeker ook de knalgele velden vol met koolzaad. Dieppe wordt de volgende bestemming. Via de boulevard aan de jachthaven rijden we langs de volle terrassen naar een grote camperplaats bij de haven. Als we in de middag het stadje gaan verkennen, zijn we zeker niet de enigste. We merken dat iedereen buiten wil zijn, een enorme drukte met wandelende mensen op de boulevard en in het centrum. Dieppe is absoluut een leuk plaatsje. Elke keer een stukje verder naar het zuiden.

Vandaag wordt het Honfleur in het departement Calvados. Via twee enorme bruggen, rijden we de stad binnen. Net voor het centrum slaan we af, zoals vele andere campers. Weer een prima plaats om te staan, met op loopafstand de jachthavens en het centrum.