Scandinavië

10 Jul 2010

Na ons vertrek vanuit Nederland, hebben we rondgereisd in de landen, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Noorwegen. Vanuit Hamburg in Duitsland, is onze auto met trailer verscheept naar Halifax in Canada. (10 Juli t/m 24 September 2010)

Duitsland (18 September t/m 24 September)

Hamburg

Woensdag eind van de middag rijden we, na ook een sop beurt van auto en caravan aan de buitenkant, naar een hotel. We slapen hier voor 2 nachten.

Donderdagmorgen rijden we op tijd naar de haven toe. Het is allemaal goed te vinden. In de papieren van Seabridge stond, dat het afleveren mogelijk 3 uur in beslag zou nemen, maar na 15 minuten komt JP al terug en is alles in orde.

Nu hebben we nog een dag de tijd om de stad Hamburg te verkennen. Het is schitterend weer, dus op zijn tijd kiezen we even voor een terrasje. We varen mee met een rondvaartboot over de Alster, even optimaal genieten van de zonneschijn. Hamburg is een leuke stad en ook hier is er genoeg te beleven. JP neemt me nog mee naar de Reeperbahn, de belangrijkste uitgaansstraat van Hamburg, want daar moet je gewoon geweest zijn.

Knaus Campingpark Hamburg

Er breken drie drukke dagen voor ons aan. Maan-, dins- en woensdag zijn we bezig om alles reis klaar te maken voor verscheping naar Canada. In Canada is de controle vrij streng en alles moet binnen en buiten schoon zijn. Dus er zit niets anders op dan alles van onder tot boven te soppen.

Vandaag gaan we Scandinavië verlaten. We hebben een fantastische mooie tijd gehad in de 4 landen die we bezocht hebben. Graag willen we op tijd in Hamburg zijn, om alles goed klaar te maken voor de volgende reis. Allereerst natuurlijk auto+caravan, daarna de koffers pakken voor onze eigen reis naar Turkije en Canada.

Deze morgen hebben we het rustig. Na douche en ontbijt, pakken we alles in en rijden naar de ferry. We maken de overtocht van Rørbyhaven naar Puttgarden in Duitsland. Een boottocht van 45 minuten, om het half uur vaart er een ferry. Het is een flinke boot, met winkels en een restaurant. Vanaf de haven is het nog ong. 150 km rijden. We zijn lekker op tijd op de camping.

Maribo Camping in Maribo (eiland Lolland te Denemarken)

In verband met de harde wind, zijn we vroeg uit bed en breken we samen de tent af. Het ontbijt slaan we deze keer over, dat doen we wel onderweg. Om 9.00 uur rijden we al weg. Wat een slecht weer is het allemaal, maar de weg is goed en het rijd allemaal goed door. Uiteindelijk rijden we deze dag 590 km. Ook hier blijven we maar voor een nacht. We nemen zondagmorgen de ferry naar Duitsland en gaan op zoek naar een camping in de buurt van Hamburg. Zo hebben we ruim de tijd om alles schoon en klaar te maken voor het verschepen.

Siviks Camping in Lyriks (Zweden)

Het wordt tijd voor onze terugreis richting Hamburg. We rijden via de snelweg richting Zweden, voordat we het weten zijn we al over de grens. We stoppen bij een köpcenter. Tjonge jonge, wat een winkels. Een centrum met 110 winkels en een supermarkt, zo heb je die in NLD nog nooit gezien.

We rijden verder door naar beneden en slapen een nacht aan de kust, aan het Skagerat. ’s Avonds begint het al flink te waaien en ’s morgens lijkt het of de tent bijna weg zal waaien.

Noorwegen (15 Augustus t/m 17 September)

Noorwegen is een geweldig land met zeer veel diversiteit. Het is gigantisch groot, heerlijk om met auto (+caravan), camper of motor te bezoeken. Kies een gebied, stippel zeer globaal een route uit, maar leg van te voren niet teveel vast. Geniet van het land, neem er de tijd voor. Het is een absolute aanrader.

Utvika Camping in Krokkleiva

We rollen uit bed en dan…. Een vreselijk keffend hondje naast ons, vrachtwagens rijden af en aan, er komen 3 à 4 groepen schoolkinderen voorbij gelopen, ik krijg een telefoontje ivm verschepen van auto en caravan dat een formulier niet juist is, ik heb contact met het reisbureau, dat blijkt ook niet vlekkeloos te verlopen. We hebben het naar ons zin!

Conclusie; we pakken alles in en zijn weg hier. Natuurlijk hebben we eerst via internet naar een goede camping gezocht in de omgeving van Oslo, want we willen de stad graag bezoeken.

Donderdagmorgen, zijn we op tijd uit bed, wat een rust hier, heerlijk gewoon. Nu gaan we dan toch echt Oslo bezoeken. Als we richting het centrum rijden, rij je langs een gigantische jachthaven. Wij hebben de indruk dat alle bewoners van de stad een boot(je) heeft.

Oslo is leuk!! Een hele mooie stad, met mooie gebouwen. Aan de haven vindt je het gebied ‘Aker Brygge’. Dit is zeer populair, met één en al terrassen en een shopping mall. Als je doorloopt kom je in het gebied ‘Turvholmen’. Hier zie je veel zakenmensen. De (appartementen) gebouwen zijn bijzonder mooi ontworpen.

Je kunt de stad op velerlei manieren bezoeken en verkennen. Wij hebben een dagje te voet rondgestruind. Het is absoluut de moeite waard om deze stad te verkennen. Naast alle mooie gebouwen zijn er ook genoeg winkels.

Hokksund Båt og Camping in Hokksund

Met nog een afstand van ong. 170 km zijn we in Oslo. De dag begint heerlijk rustig. We rijden zeer relaxed naar de grote stad. Als we op de camping aankomen, gaan we eerst eens goed rondkijken, dat hebben we ondertussen al geleerd. We checken in en zoeken ons plaatsje. Het blijkt overal ontzettend nat te zijn. Dit blijkt het toch niet te zijn. We checken uit! En gaan opzoek naar een goede camping.

Tjonge jonge, vele kilometers verder, verschillende campings bezocht maar deze blijken dan al dicht te zijn, het wordt donker, het gaat regenen. Ja hoor, we komen op bestemming aan. Waarschijnlijk blijven we hier voor 2 nachten. Maar laat ik voor de zekerheid maar eerst een voor 1 nachtje betalen. Het was uiteindelijk een vermoeide dag.

Sørlandet Feriesenter in Risør

Eerst bezoeken we deze morgen de plaats Kristiansand, een plaats aan de kust. Vanaf deze plaats kun je met de ferry overvaren naar 2 plaatsen in Denemarken. Na het bezoeken van het stadje rijden we via de kuststrook naar Risør. In de zomer is het druk in deze streek, omdat veel mensen naar het strand gaan.

Mineralpark Camping in Hornnes

Zondagmorgen gaan we de boel weer afbreken, helaas regent het nog of weer. Tja dat hoort er ook bij, dus regenjas aan en gaan. We rijden via het binnenland naar het plaatsje Hornnes. De camping is een onderdeel van het Mineralpark; Europa’s grootste privé verzameling van mineralen en kristallen. Deze verzameling wordt in tunnels onder de grond tentoongesteld. Wij hebben dit zelf niet bezocht. Het is erg rustig hier, we staan echt helemaal alleen op de camping. Voor 1 nachtje gebruiken we het ‘klein kampement’, zo noemen JP en ik dat. Alleen de slaapkamer en het luifel opzetten.

Preikestolen Camping in Jørpeland

We rijden via The Ryfylkevegen Road (RV13) naar Preikestolen. De afstand is 165 km. Zeker het eerste stuk lijkt het wel de tunnelroute. Helaas hebben we ze niet geteld, maar het zijn er veel. Dat neemt niet weg dat het een hele mooie route is, met stijgen en dalen en de bekende haarspeldbochten.

Vrijdagmorgen rijden we naar het beginpunt om de bekende berg in deze streek te gaan beklimmen; Preikestolen (ook wel de preekstoel genoemd). Een hiking trail van ruim 1.5 uur lopen. Eenmaal boven aangekomen is het uitzicht en de berg schitterend. Op het moment dat wij er zijn, waait het behoorlijk hard. Het is  een beetje eng om op het uiterste puntje te staan. Via hetzelfde pad (rotsen en keien) loop je weer terug naar het beginpunt.

Zaterdagmorgen, zoals de weersvoorspellingen ook al waren, regent het. Jammer na meer dan een week zonneschijn, maar we besluiten toch naar Stavanger te rijden. Hiervoor moeten we weer een stukje overbruggen met de ferryboot. Stavanger is een heel mooi stadje met kleurrijke panden en een gezellige haven. Natuurlijk zijn er genoeg winkels, dus je kunt hier wel een aantal uren lekker rondstruinen.

Rørdal Hyttegrend Camping in Rørdal

Nu wordt het weer tijd om verder te reizen. Alle papieren zijn op de post. Voor ons wordt het nu toch een beetje plannen wat we nog willen zien in Noorwegen, om op tijd in Hamburg te zijn. We rijden de route langs het Hardangerfjord met de vele fruitboomgaarden naar het zuiden. We overnachten in Rørdal. Dit is een mooie tussenstop op de route richting Preikestolen en Stavanger.

Bratland Camping in Haukeland

Met hetzelfde heerlijke weer gaan we onze route vervolgen langs de Sognefjorden. We moeten twee maal overvaren met de ferry. Allebei de keren kunnen we gelijk de boot oprijden bij aankomst. Omdat de route vrij vlot gaat, besluiten we gelijk door te rijden naar Bergen. Waarschijnlijk zijn we ineens erg kieskeurig geworden, want de campings die we tegenkomen vinden we niet geweldig. Dit betekent doorrijden, zoeken, het wordt later en uiteindelijk met iets minder genoegen nemen.

Maandagmorgen rijden we naar Bergen, dit is ong. 10 km van de camping. Het is een ontzettende mooie, gezellige stad. Er meren veel cruise schepen aan, dus aan toerisme geen gebrek. Er zijn genoeg winkels, terrassen en mooie oude panden, deze staan op de lijst van Unesco. Bij de viskramen aan de haven kopen we garnalen en krabbenpoten. ’s Avonds de barbecue aangestoken en dat smaakt allemaal lekker;-)

Dinsdag blijven we nog een dag langer op de camping. Er is post afgeleverd in Tholen ivm het verschepen van onze auto+caravan en internationale rijbewijzen. Wij moeten de papieren invullen en tijdig terugsturen. Zondagavond hebben we via internet geregeld dat deze stukken naar Noorwegen gebracht zouden worden. Dinsdagmiddag om 13.00 uur is alles al binnen bij ons. Wat moeten wij toch zonder internet, DHL en Ad!!

Kjørnes Camping in Sognedal

Het ultieme wereldreis gevoel!!

Op zaterdagmorgen uit bed stappen, strak blauwe hemel, beetje fris, maar het zonnetje schijnt al goed. Op het gemakje douchen, ontbijten, spulletjes pakken en naar Nigardsbreen Glacier in het Jostedalsbreen National Park rijden. Een schitterende omgeving. Bij aankomst van bestemming ligt de mooie gletsjer op de voorgrond. Via de rotsen is het een 30 minuten lopen/klimmen om bij het eindpunt van de gletsjer te komen. Geweldig gewoon. We hebben bij de gletsjer steentjes gestapeld, zoals je dat hier op vele bijzondere plekken ziet (voor gezondheid en geluk). Lekker lunchen in het zonnetje, boodschappen gedaan en bij terugkomst een uurtje ‘knorren’ in de zon.

Op de kaart staat een toeristische route aangegeven op weg naar Sognefjord. Deze route willen we graag gaan rijden vandaag. Eerst nog een klein stukje via de E6. Vanaf het plaatsje Lom begint de Sognefjellsvegen Route 55. Wat een bijzondere mooie route is het, echt geweldig. De natuur, de omgeving het is fantastisch. Het hoogste punt van de route is 1434 m, daarna is het flink dalen met behoorlijke haarspeldbochten. Wij moesten even een stop maken om de remmen af te laten koelen, daar kwam behoorlijk wat rook vanaf.

De camping ziet er keurig uit, het beschikt over een keurige gebouwen voor sanitair, kook- en wasruimte en het uitzicht is weer bijzonder mooi. Uiteraard hebben wij het allermooiste plekje gekozen, precies aan het water. Het bevalt ons hier heel erg goed, om even van de rust en van de mooie plaats te genieten. Dat doet ons besluiten om hier 3 nachten te blijven. Aan de overkant ligt het plaatsje Sognedal, op vrijdagmiddag fietsen we daar op het gemakje naar toe, kopje koffie drinken, boodschapjes doen, ja wij vermaken ons wel.

Camping Vollheim in Dovreskogen

Om 16.00 uur ’ s middags is dan eindelijk de laptop van JP gemaakt. We kunnen onze tour gaan vervolgen. We rijden via de E6 ongeveer 225 km naar het zuiden. We komen nu pas later aan op de camping, maar het weer is gelukkig beter en we zetten alleen onze slaapkamer op. We blijven hier maar 1 nachtje. De camping ziet er keurig uit. ’ s Avonds volop sterren aan de hemel. De volgende morgen is alles wit! Het heeft flink gevroren, een strak blauwe hemel en een heerlijk zonnetje, zo begint de dag echt goed.

Vikhammer Camping te Vikhammer

Vandaag gaan we naar Trondheim, met als eerste doel de laptop van JP te laten maken. Deze wil niet meer opstarten of opladen. We hebben gemengde gevoelens bij onze MacBook Pro van Apple die we speciaal allebei nieuw aangeschaft hebben voor onze wereldreis. We rijden eerst naar de camping ong. 14 km van Trondheim om onze caravan weg te zetten, daarna rijden we naar de stad. Het adres van de Applestore hadden we al opgezocht, dus dat is makkelijk te vinden. Later op de middag gaan we informeren, hoe de status is. Er zijn onderdelen besteld, deze komen per schip vanuit Amsterdam (niet te geloven toch), volgens planning worden deze woensdagmorgen afgeleverd. Dan worden de onderdelen gelijk vervangen en kunnen we de laptop weer meenemen.

Vanaf maandagavond is het gaan regenen. Dinsdag heel de dag regen, wat ga je dan doen? Inderdaad, shoppen. Ondanks dat we geen groot huis meer hebben, ervaar je toch dat je dingen nog mist of anders wil inrichten. Gelukkig aan winkels geen gebrek in Trondheim.

Føllingstua te Steinkjer

Via de E6 rijden we ongeveer 260 km naar het zuiden, een camping in de omgeving van het plaatsje Steikjer. Ondanks dat deze route niet aangegeven wordt als een toeristische route, is de omgeving weer schitterend. Nu zijn het vooral de grote meren, watervallen, bergen en naaldbomen. We hebben een mooi plekje aan het meer, zonnetje erbij. De  zondag benutten we net als velen met ons als een rustdag.

Mosjøen Camping in Mosjøen

Een gedeelte van de kustroute volgen wij nog tot en met de ferry van Nesna naar Levang. Als je de volledige route wilt volgen, zul je nog een behoorlijk aantal ferry overtochten moeten maken. Ondanks dat we ruim de tijd hebben, willen we nu meer richting het zuiden van Noorwegen reizen, omdat daar zeker ook nog hele mooie gebieden te zien zijn. We rijden via de E6 naar beneden. De planning was om weer even twee nachten te blijven, maar gezien het weer en de ligging van de camping, rijden we de volgende dag weer verder.

PolarCamp te Kilboghamn

De route via de weg RV 17, van Steinkjer naar Bodø is de werelds bekendste kustroute. Wij rijden de route andersom vanuit Salstraumen naar Kilboghamn. Vooraf kijken we hoe laat de ferry overgaat vanuit Jetvik naar de eindbestemming. Maar onderweg komen we er ineens achter dat we nog een ferry moeten hebben, dit was bijna niet te zien op de kaart en de overtocht is dan ook maar 10 minuten.

PlusCamp Saltstraumen

Een strak blauwe lucht bij het opstaan, lekker ontbijten in het zonnetje. Dat is een goede start van de dag. We rijden verder naar het zuiden, maar we zijn nog steeds ruim boven de poolcirkel. Onze volgende stop is in Saltstraumen. Hier kun je kijken naar de sterkste getijden stroom ter wereld. Met een overvloed aan vis, dus nu moet het helemaal goed komen met de visvangst van JP. De zee is voor ons op loopafstand van de camping.

Ness Camping in Skutvik

Vanaf de Lofoten kun je met twee verschillende ferryboten naar het vaste land terug varen. Wij maken de overtocht van Svovaer naar Skutvik. Met een tussenstop bij het eilandje Skrova is het 2,5 uur varen. Svovaer is een gezellig stadje aan de haven, met winkeltjes en genoeg terrassen.

De ferryboot komt om 18.30 uur aan in Skutvik, hier overnachten we op een bijna lege camping. Uiteraard weer aan het water. ’s Avonds rond 20.30 uur krijgen de bergen aan de overkant ineens een bijzonder mooie lichtval. Het lijkt net of er rode spotlights schijnen. JP heeft schitterende foto’s gemaakt.

Ramberg Gjestegård (Lofoten)

Op zondagmorgen, heerlijk rustig, rijden we over het eiland Andoya richting de Lofoten. Een bekende eilandengroep die je kunt bereiken via de weg met de ferry over te varen. Wij rijden via het vaste land naar de Lofoten. De omgeving is weer schitterend, af en toe is het net een schilderij, zo mooi is de natuur. Op de camping staan we op een ‘A lokatie’ gelijk aan het witte strand. Helaas gaat het einde van de middag regenen, dit blijft met zeer weinig wind en hoge bergen de rest van de dag hangen en het wordt dan ook niet meer droog. ’s Avonds heerlijk in het restaurant stokvis gegeten, een gerecht uit de Arctische keuken gegeten.

Stave Camping (eiland Andoya)

De volgende morgen varen we met de ferry om 11. 00 uur van Gryllefjord naar Andenes op het eiland Andoya. Het is 1.45 uur varen, helaas hebben we geen walvissen gezien. Andenes is een leuk plaatsje aan de haven met verschillende winkeltjes. Vanaf deze plaats vertrekken ook de boten voor een excursie

‘Whalesafari’. We doen hier onze boodschapjes en rijden naar de camping, schitterend gelegen aan de zee. We blijven hier voor twee nachten, zodat we weer even een dag hebben om alles bij te werken.

Senja Camping in Silsand (eiland Senja)

Van Brensholmen maken we de overtocht met de ferry naar Botnhamn. Het is ong. 35 min. varen, met het zonnetje erbij is het een schitterende tocht.

Er is een speciale route: The Whale Route, deze start bij Tromsø en eindigt bij Bodø. Een groot gedeelte van deze route volgen wij, omdat we overal lezen dat dit de mooiste omgeving is van het noorden.

Het eiland Senja is geweldig mooi, zeker de moeite waard om te bezoeken.

Tromsø Camping

Tromsø; een bekende stad in het noorden, een plaats van oudsher het vertrekpunt voor expeditie naar het hoge noorden. We zijn tijdig in deze plaats, de afstand vanaf Skibotn is ong. 120 km. We bezoeken het centrum en we gaan info opvragen bij de Toeristeninfo. We willen verschillende eilanden bezoeken, qua afstand en reistijd is het gunstig om gebruik te maken van de ferryboten.

Olderelv Camping in Skibotn

Het is behoorlijk koud in het noorden van Noorwegen. Graag willen we richting het zuiden, althans zuidelijker van het land, omdat hier de mooiere gebieden van het land zijn. Daarom maken we weer wat kilometers en slapen we elke keer maar 1 nacht op de camping. Als volgende tussenstop kiezen we voor Skibotn

De Noordkaap

We weten niet wat de dag ons gaat brengen. We besluiten alles weer in te pakken en de caravan gewoon mee te nemen naar de Noordkaap. We zijn lekker vroeg als we daar aankomen, dus nog rustig. De wind is nog steeds zeer heftig, maar eigenlijk hoort het ook zo te zijn, als je op het laatste puntje van Europa bent. Er is een ontzettend mooi centrum gebouwd, waar je allerlei info en een schitterende film kan bekijken. Natuurlijk is er ook een gigantische souvenirshop.

Goed ingepakt, met vier lagen kleding aan, lopen we naar buiten. De omgeving is adembenemend, het is zo bijzonder om hier te zijn.  In verband met de sterke wind, moet ik mezelf even vasthouden aan het hek.

Honningsvåg

Nadat we op het gemakje in het centrum op de Noordkaap rond hebben gekeken, nog een laatste keer naar buiten zijn geweest, rijden we via dezelfde weg terug naar Honningsvåg. Dit stadje ligt ong. 25 km van de Noordkaap. Met de Landrover + caravan vangen we veel wind, JP moet echt het stuur goed vasthouden met twee handen om op de weg te blijven. Er zijn ontzettend veel motorrijders, maar ook fietsers die de tocht naar de Noordkaap rijden, zeer moedig en heftig.

Honningsvåg is een gezellig stadje, waar veel toeristen komen. Een gezellige haven, waar je ook de mogelijkheid hebt om op excursie mee te gaan voor Kingcrab vissen. Helaas is het weer zo slecht, althans de wind te hard, dat dit op het water echt niet leuk zou zijn. Na de middag rijden we verder terug, dit kan alleen via dezelfde weg, maar het is zo mooi allemaal, dat dit niet gaat vervelen. We overnachten op een camping bij Alta.

Kirkenporten Camping in Skarsvåg

En dan…. rijden we die dag naar de Noordkaap. De route vanuit Finland door Noorwegen is schitterend. De natuur wordt steeds ruiger, je ziet de bomen langzaam aan verdwijnen, goed op de weg letten voor de rendieren en handen aan het stuur. De wind is zo heftig en het weer verandert om de vijf minuten. We hebben nog nooit zo vaak zon, regen en regenbogen gezien als tijdens deze rit. We overnachten op een camping in Skarsvåg, een klein dorpje, ong. 10 km van de Noordkaap. Als we daar aankomen, is het in verband met de harde wind (20 m per minuut) niet verantwoord om de voortent en of onze slaapkamer op te zetten, daarom besluiten we voor 1 nacht in een cabin te slapen. Een klein hutje met bedden, tafel en stoelen.

Finland (12 Augustus t/m 15 Augustus)

Camping Lomakylä in Inari

Onze laatste camping in Finland is wederom gelegen aan een meer. Deze camping ligt aan de E4 de weg richting het noorden. Je kunt merken dat we steeds noordelijker rijden, het kacheltje is ’s avonds een ware uitkomst. De volgende morgen waait het ontzettend hard, niet echt weer om iets te gaan doen vandaag. Daarom besluiten we door te rijden naar de Noordkaap. Eigenlijk een dag eerder als gepland.

Ounaskosken Camping in Rovaniemi

We rijden naar de woonplaats van Santa Claus. Via Haparanda, de laatste plaats van Zweden, gaan we de grens over naar Finland. En dan… kunnen we ineens weer met Euro’s gaan betalen, wel handig.

In Rovaniemi zitten we op een schitterende locatie, precies aan de rivier Ounaskoski. Ongeveer 12 jaar geleden zijn we hier ook geweest, dus we gaan kijken wat we allemaal nog kennen hier. We gaan in ieder geval Santa Claus en the Artic Circle opzoeken.

We zijn op de fiets naar het dorp van de Kerstman gereden, hier is ook precies de grens van de Poolcirkel. Vanaf dit punt is het nog 680 km naar de Noordkaap. Het dorp is behoorlijk uitgebreid met veel (souvenirs) winkeltjes. Het huis van de Kerstman is helemaal verbouwd en groter geworden, het is nu zeker commerciëler geworden. Maar het blijft leuk om er even naar toe te gaan. In de middag hebben we naar het Arctic Museum geweest.

Zweden (1 Augustus t/m 12 Augustus)

Zweden is een mooi uitgestrekt land met veel meren en naaldbomen. Je komt hier helemaal tot rust. De mensen zijn vriendelijk. Er zijn ontzettend veel winkels, niet alleen in de grote steden, maar ook aan de rand van de stad vindt je grote shoppingcenters. Verse groenten is beperkt en wat er ligt komt veelal uit Nederland. Vlees en vis is zeer beperkt. Het is absoluut de moeite waard om dit land te bezoeken.

Byske Havsbad in Byske

Gelukkig is het in de morgen weer droog, als we onze caravan afbreken voor vertrek. We blijven langs de Oostkust rijden, de totale afstand 360 km. Via internet en de camping gids hadden we al een camping in deze omgeving opgezocht. Een schitterende 5 sterren camping direct aan de zee, de Botnische Golf. Wat wil een echte visser nog meer. Omdat het weer een stuk beter is, verblijven we hier 2 nachten. De volgende dag genieten we van het mooie weer. We  fietsen naar het plaatsje voor de boodschapjes en JP gaat ’s middags vissen. Helaas tot op heden, nog geen verse vis gegeten van eigen vangst. Maar ik blijf moed houden.

Snibbens Camping in Ramvik

De Hoge Kust (Höga kusten), gelegen aan de Baltische kust in de provincies Västerbotten en Ångermanland in Noord-oost Zweden. Deze regio staat op UNESCO’s Wereld erfgoedlijst vanwege zijn unieke land- en zeepanorama.

Deze omgeving willen we graag verkennen en ligt op onze route richting het noorden. De afstand is 225 km. Omdat we tijdig op de camping aankomen, kunnen we zelf een plaatsje uitkiezen. We zitten precies aan het meer, het uitzicht is hier gewoon een plaatje.

Helaas hebben we de volgende dag veel regen. We rijden de route ‘ Höga Kusten’ die ontzettend mooi is. Uiteraard zou het met zonneschijn erbij nog veel mooier zijn. Hoe later op de dag, hoe harder dat het gaat regenen. We moeten zeer regelmatig de ‘zakken water’ van onze tent afgooien.

Ljusnefors Camping in Ljusne

Mijn laptop is gemaakt, we hebben achter elkaar 3 grote steden bezocht, dan is het tijd om even alles bij te werken.

Op de kaart en in de camping gids zoeken we naar een leuke plaats aan de kust, met een redelijke reisafstand vanaf Stockholm, zodat we tijdig aankomen op ons nieuwe adres. ‘Leve het navigatiesysteem’ !! We wilden even rust, maar dan rijden we echt in de bossen van Zweden, zonder dat er iets te beleven valt. Wat blijkt, een verkeerd adres ingetoetst. Uiteindelijk weten we toch onze bestemming te bereiken, na een afstand van 360 km rijden.

Een heerlijke rustige, gastvrije camping aan de Oostkust van Zweden. Deze wordt beheerd door een Nederlands echtpaar. Je voelt je gelijk thuis. We hebben beiden even alles bijgewerkt; de was, gesopt, website, e mail en klusjes aan de caravan en auto. Indien je van watersport, natuur, rust en ruimte houdt is er genoeg te beleven in deze omgeving.

Camping Rösjöbaden in Sollentuna

De planning is om naar Stockholm te rijden en mijn laptop te laten maken. Deze is in het begin van de reis volledig vastgelopen. Bij de Applestore in Kopenhagen is geconstateerd dat het een probleem is met mijn harde schijf, dit duurt minimaal 3 dagen. We kiezen ervoor om naar de Applestore in Stockholm te gaan. We houden er rekening mee dat we hier dus een paar dagen langer moeten blijven. Het is een lange reisdag met een afstand van 560 km.

In Götenborg heb ik al telefonisch contact gehad met de Applestore en de harde schijf is besteld. Woensdagmorgen lever ik mijn laptop af.

Samen gaan we de stad Stockholm verkennen, een stad gebouwd op 14 eilanden. Helaas regent het de helft van de dag. Zoals je veel in Zweden ziet, zijn er genoeg overdekte winkelcentra. In de middag lopen we naar de oude stad; Gamla Stan. Gezellige kleine straatjes, genoeg winkeltjes en vooral veel toeristen. Als je deze stad wil bezoeken, moet je hier zeker naar toe gaan. Het is een mooie stad waar je zeker een paar dagen goed kunt vertoeven, als je alles een beetje wilt zien. Er zijn ‘hop on, hop off’ bussen en boten, zodat je op een eenvoudige manier alle highlights kunt bekijken.

Lisebergsbyn in Kärralund

We verlaten Denemarken, via de brug van Kopenhagen rijden we naar Zweden. Het is ruim 300 km naar Göteborg, waar we voor 2 nachten verblijven. Even wennen op de camping, want het is er druk en je staat wel zeer dicht op elkaar. Voor ons geen optie om langer te blijven.

Maandagmorgen zijn we lekker op de fiets naar de stad gereden. Göteborg is een grote stad, maar zeer overzichtelijk. In de haven liggen verschillende oude schepen, die je kunt bezoeken. Hier is het attractiepark ‘ Liseberg’ zeer bekend en bij het voorbij rijden is het al behoorlijk druk. Wij hebben de haven bezocht, de mooie gebouwen bekeken en in de stad rondgestruind.

Denemarken (18 Juli t/m 1 Augustus)

Denemarken is een vrij vlak land, vergelijkbaar met Nederland. Qua landschap niet echt spannend. De mensen zijn zeer behouden en op zichzelf. Een mooi schoon land, met een mooie ruimtelijke hoofdstad. Het is zeker de moeite waard het land te bezoeken, eventueel in combinatie met andere Scandinavische landen.

Hundige Strand Familiecamping in Greve

Van het eiland Fyn zijn we naar Zealand om de hoofdstad Copenhagen te gaan bezoeken. De gereden afstand is 225 km. Door omstandigheden zijn we uiteindelijk 7 nachten gebleven. Op vrij- en zaterdag hebben we de stad bezocht. Middels een goede kaart met een wandelroute erop hebben we heerlijk door de stad gestruind. Er is genoeg te zien en uiteraard zou je nog meer dagen in deze grote stad kunnen vertoeven.

Ronæs Strand Camping in Nr. Åby

Van het noorden rijden we terug richting het zuiden en naar het volgende eiland Fyn. Dit is het middelste grote eiland van Denemarken. Na een aantal routes via binnenwegen te hebben gereden, rijden we nu via de snelweg, totale afstand 325 km. We blijven hier voor 3 nachten.

Skagen

Het noordelijkste plaatsje van Jutland. Het doet je denken aan Zeeland. Ineens is het ontzettend druk, super toeristisch, maar op een leuke manier. Het land loopt hier echt in een punt.

OysterKlit Camping

Ongeveer 3 km van het plaatsje Skagen. Eind van de middag zijn we naar de haven gereden. Hier is het ook allemaal weer te doen. Een en al viskraampjes (houten huisjes), waar je lekker verse vis kan bestellen en buiten bij de luxe boten op kan eten. Een aanrader voor NL.

De volgende morgen zijn we naar Grenen gefietst. Eerst de vuurtoren beklommen, voor een bijzonder mooi uitzicht.  Bij Grenen loopt het laatste puntje van het land uit in de zee. Hier komen de 2 zeeën Skagerat en Kattegat samen. Via het strand is dit +/- 30 min. lopen. Je kunt ook met een bus er naar toe. De plaats, de omgeving, de haven is absoluut een aanrader.

Billund / Silkeborg

Van Ribe zijn we via Billund naar Silkeborg, ‘Lake District’ gereden. De totale afstand was +/- 235 km.

We hebben een stop gemaakt in Billund voor…. Legoland!! Als het dan toch zo dichtbij is, dan moet je het park gewoon een keer zien. Gigantisch mooi en knap, dat ze complete dorpjes kunnen maken van de blokken. Zoals ook ooit de Efteling gestart is, is er een klein gedeelte met legoblokken. In de rest van het park zijn er grote attracties, zoals een achtbaan, waterbaan, robotsimulator (wordt je door elkaar gehusseld) etc.

Silkeborg SØ Camping

Een kleinere camping gelegen aan het meer op een paar kilometer afstand van het plaatsje Silkeborg. Met de fiets zijn we naar het plaatsje gereden en het stadje verkend. Rond het meer zijn we terug naar de camping gegaan, een relaxed dagje.

Ribe’s camping

Via binnenwegen zijn we van Duitsland naar Denemarken gereden. De afstand 180 km. In het zuiden van Jutland ligt het historische plaatsje Ribe. In 2010 bestaat deze stad 1300 jaar. In verband met deze gelegenheid zijn er een heel jaar evenementen georganiseerd.

Wij hebben in de omgeving verkend:

•Ribe VikingeCentre Reis 1000 jaar terug in de tijd. Wandel door Ribe anno 825, waar u de Viking tijd kunt ruiken, horen en proeven. Het Viking Centrum van Ribe is een reconstructie van het Viking tijdperk in Ribe en brengt deze weer tot leven.

•Ribe; zeer mooi plaatsje met genoeg winkels, restaurantjes etc.

•Het Waddeneiland MandØ  Dit eiland kun je bezoeken afhankelijk van de getijden met eigen auto of met de speciale MandØ tractor-bus. Het eiland heeft een schitterende natuur. Het is ideaal hier langere tijd te verblijven als je helemaal tot rust wil komen

Duitsland (14 en 15 Juli)

Ostsee Camping Fam. Heide te Waabs

Om afstand te overbruggen zijn we via de snelweg naar het noorden van Duitsland gereden, richting Denemarken. We hebben 450 km gereden, vooraf hadden we via internet deze camping opgezocht. Aan de Oostzee zijn volop campings te vinden.

Nederland (10 Juli t/m 14 Juli)

Zaterdag 10 Juli is het dan eindelijk zover. Ruim zes weken later als onze planning, hebben we alles binnen en starten we onze wereldreis. Na ons afscheid van familie, vrienden en bekenden in Tholen en Wouw, reizen we naar onze eerste bestemming toe. We blijven nog even in eigen land, in de provincie Drenthe.

Camping Meisterhof te Lheebroek

Zeer rustige camping en omgeving. Deze dagen hebben we de laatste zaken geregeld in verband met ons vertrek. Tevens hadden we de tijd om aan ons nieuwe huis te wennen. Kamperen moet je leren!!