Holanda

10 Sep 2014

De dagen en weken staan in het teken van de Hollandse gezelligheid met familie en vrienden.

Iedereen bedankt voor de gezellige tijd in Nederland!

(10 September t/m 13 November 2014)

De laatste weken in Nederland breken aan. We blijven genieten van de leuke plaatsen in Zeeland, waar we al lang niet meer geweest zijn. We rijden over de Zeelandbrug naar Zierikzee. De route is mooi en ook de stad is sfeervol. Lekker rondlopen  door de straatjes met historische gebouwen. Via de Neeltje Jans rijden we terug naar Kamperland.

We brengen voor een tweede keer een bezoek aan Veere. Als het zonnetje schijnt, willen we er van genieten en gaan we er opuit. Momenteel wordt de binnenstad opgeknapt, waardoor enkele straten afgesloten zijn, maar ondanks dat blijft het een mooie plaats. Onverwachts gaan we naar Oostkapelle om samen met een vriendin te gaan eten. Het is voor ons een weerzien in het restaurant, waar we voorheen regelmatig kwamen.

We rijden nog een laatste keer naar Goes voor een bezoek aan de kapper en een paar laatste inkopen te doen. Dan wordt het tijd om onze woning in Kamperland spic en span achter te laten. We pakken onze koffers in, om voor de laatste dagen op een perfect adres in Tholen te logeren. Een veel gestelde vraag aan ons is: wat missen jullie nu, als jullie onderweg zijn? Het antwoord is: niets of weinig. Soms zouden we graag bijzondere momentjes met familie en vrienden om ons heen willen delen. Wat we absoluut niet missen is de bekende verjaardag stress. We ervaren een volle dag van visites en alles wat dat met zich meebrengt. Terwijl iedereen aan je denkt op zo’n dag en je even wil komen feliciteren, vieren wij het heerlijk rustig onderweg.

Dan komt het moment van afscheid nemen. Moeilijk? Nee, niet echt, zolang het goed blijft gaan met ieders gezondheid. We hebben een bijzondere fijne tijd gehad in Holland, maar we kijken er weer naar uit om naar ons eigen huisje te gaan. Deze keer hebben we veel bekenden ontmoet. Terwijl we nu twee maanden in terug waren, is het niet gelukt om iedereen te zien. Een volgende keer dan? De hele reis verloopt zeer voorspoedig. Op het vliegveld in Buenos Aires worden we opgehaald. Na ruim 26 uur reizen zijn we weer ‘thuis’.  Tijd om de koffers uit te pakken, de auto tip top in orde te maken, om onze reis naar het zuiden voor te zetten.

Een langer verblijf in Nederland, betekent meer tijd om familie en vrienden te ontvangen of zelf opzoeken.

Avondje uit

Samen met onze vrienden gaan we uit eten, waar we kiezen voor een driegangen diner. Ondanks dat we ruim de tijd hadden genomen, wordt het nog haasten om op tijd in de bioscoop te zijn. Tijdens het reizen hadden wij het boek ‘Dorsvloer vol Confetti’ gelezen, waar we beiden enorm van genoten hadden. We waren dan ook verrast, toen we hoorden dat dit boek verfilmd is. Een geweldige film over een gezin, wonend op Walcheren. Een absolute aanrader om naar toe te gaan.

Delfzijl => Haarlem => Amsterdam

We hoeven niet lang na te denken als onze reisvrienden, die we eerder ontmoetten op de Oranje Camping in Brazilië ons uitnodigen op hun schip. We reizen af naar het hoge noorden, naar Delfzijl. Eenmaal voorbij de Randstad, heeft het ruim 17 miljoen mensen tellende Nederland, enorme uitgestrekte gebieden. Als we in Delfzijl arriveren, zoeken we het adres op, om te kijken waar we precies moeten zijn. Maar dat blijkt niet nodig te zijn, want van grote afstand zien we het 126 mtr lange zeevaart schip in een droogdok in de haven liggen. Wat is het leuk om Hendrik Jan en Jody weer te ontmoeten. Het is een flinke klim om aan boord te komen. We kijken onze ogen uit op het schip, zeker als we een rondleiding krijgen. In de machinekamer wordt op dat moment de motor gereviseerd. Alle medewerkers zijn aan boord, ondanks dat ze nu niet varen. Op een schip is er altijd werk. Na een lange avond, slapen we heerlijk in onze hut. De volgende morgen roep ik JP uit bed; opschieten want we gaan zo varen! Nog slapende, begrijpt hij wel dat het een grapje is.

Na een ontzettende leuke tijd op het schip rijden we via Zwartsluis naar Haarlem. Als we de snelweg afgaan, rijden we door Staphorst. De naam kenden we wel, maar in het dorp waren we nog niet eerder geweest. Er staan enorm veel en grote boerderijen, die er allemaal goed onderhouden uitzien. We zien zelfs een paar oudere dametjes in traditionele kleding lopen. Zwartsluis ziet er gezellig uit, met een jachthaven bij binnenkomst in het plaatsje. We drinken een kopje koffie bij een goede kennis van ons, daarna reizen we door naar Haarlem. Waren een aantal weken eerder Gerrit en Ria bij ons in Kamperland, nu bezoeken wij hun in Haarlem. Ze wonen midden in de monumentale binnenstad. Deze plaats was in 2013 de beste winkelstad van Nederland. Het worden wederom gezellige, lange dagen met elkaar. We reizen met de trein naar Amsterdam. Ondanks dat we tijdens het reizen al vele grote (hoofd)steden bezochten, blijft Amsterdam een geweldige stad. We lopen door de straten, langs de grachten en bezoeken het Rijksmuseum. Niet alleen de schilderijen van de bekende schilders Rembrandt, Vermeer en Van Gogh en vele anderen zijn bijzonder mooi, maar ook het gebouw zelf. Uiteraard rusten we  deze dag af en toe uit op een terras met een lekker drankje en een overheerlijke bitterbal;-)

Na een aantal intensieve dagen, waarbij we veel indrukken hebben opgedaan, rijden we voldaan terug naar Kamperland. We zijn weer ‘thuis’, zeggen we dan tegen elkaar. We konden tijdens het weekend nog even genieten samen met familie van het heerlijke zonnige weer. Maar de herfst heeft nu toch echt zijn intrede gedaan.

Tholen

De laatste dagen op de camping in Buenos Aires, maken we ons klaar voor onze reis naar Nederland. Om de ochtendspits in deze grote stad te vermijden, boeken we een dag ervoor een hotelkamer dichtbij het vliegveld. Helemaal uitgerust stappen we in het vliegtuig dat vroeg in de middag vertrekt, met als gevolg dat we amper slapen. Bijna 24 uur later, arriveren we in Tholen. Het is geweldig om onze naaste familie weer te zien en te knuffelen. Het worden intensieve, gezellige en lange dagen. Na een tour over het eiland Tholen, eten we ’ s avonds overheerlijke Zeeuwse mosselen.

Blaimont (België)

Met een duf hoofd na een zwaar weekend, nemen we even afscheid van Nederland. We rijden naar het vakantiepark ‘Parc Les Etoiles’ in Blaimont in de Belgische Ardennen. Eenmaal in ons chalet, genieten we samen met vele andere toeristen op het park, van de rustige omgeving in de Maasvallei. Elke keer als we hier zijn, ontdekken we weer nieuwe stadjes en dorpen. Ondanks dat het maar twee uur rijden is, ben je wel helemaal in het buitenland. Het is een mooi gebied, waar de Maas doorheen stroomt. We gaan naar Dinant; waar nu op de brug grote, mooi geschilderde saxofoons staan, van elk EU land. Zo leren we dat Adolph Sax, de instrumentenbouwer die hier geboren is, exact 200 jaar geleden, de saxofoon heeft gecreëerd. We bezoeken Rochefort, de stad van het Trappistenbier. Na een paar heerlijke dagen in de Ardennen, stoppen we in Hastière  bij de slager om Ardennerham en paté te kopen, voordat we terug keren naar Nederland.

Kamperland

Met een tussenstop in Tholen, reizen we naar de zonnige Zeeuwse kust naar Kamperland. We settelen ons voor een aantal weken, in onze vakantiewoning op het park ‘Noordzee Résidence De Banjaard’. Nu is het tijd om onze vrienden te ontmoeten. Het zijn gezellige dagen, met veel eten en drinken. Een vriendenclub ontmoeten we in Rockanje. Ondanks dat we elkaar ruim 4 jaar niet gezien hebben, merken we daar niets van. Met in totaal 13 mensen aan tafel, is het al snel een gekakel van jewelste en wordt er veel gelachen. We worden bij een vriendin uitgenodigd, waar we voor de tweede keer genieten van Zeeuwse mosselen. Daar krijgen we niet snel genoeg van. Onverwachts krijgen we een berichtje van de twee wereldreizigers die we 3 jaar geleden in Noord Canada voor de eerste keer ontmoetten. Het duurt niet lang, voordat we een datum prikken, om elkaar weer te zien. We hebben elkaar genoeg te vertellen en zonder veel nadenken, blijven ze een dag langer. Zo hebben we de tijd om hun het sfeervolle stadje Veere en de bekende badplaats Domburg te laten zien.  Na twee hele, lange, maar enorme gezellige dagen, nemen we afscheid van elkaar. Het is topdrukte, want nog geen uur later, staan de volgende vrienden voor de deur en zo blijft het doorgaan tot en met het weekend.

Onze planning was om op 12 Oktober weer terug te vliegen naar Buenos Aires. We realiseren ons dat dit niet goed voelt, het is te snel om uit Nederland te vertrekken. Met wat inspanning, waarbij geduld het sleutelwoord is, lukt het ons om een maand langer in Nederland te blijven. Dat geeft ons meer tijd, om er voor onze naaste familie te zijn.