Brazilië - Paraguay

20 Mar 2014

Reizen betekent nieuwsgierig blijven. Onze nieuwsgierigheid overwint het, daarom bezoeken we ook de watervallen in Brazilië en willen we Paraguay verkennen.

(20 Maart t/m 19 April 2014)

National Park ‘Cerro Cora’

Via een andere route rijden we naar het oosten van het land. We bezoeken de plaatsen Vilarica en Indenpedencia, waar veel Duitsers zich gesetteld hebben. Net voor de grens met Brazilië ligt het enorme grote NP Cerro Cora inclusief camping. Hier staan wel borden, maar is het onduidelijk waar het precies is. JP wil de slagboom omhoog doen, maar dan heeft hij hem compleet in zijn handen. Hij legt hem maar aan de kant. We denken allebei hetzelfde: hoe lang zal de slagboom daar blijven liggen. Midden in het grote park blijven we twee dagen. In het park staan verschillende monumenten, dus gaan we op verkenningstocht, maar ondanks dat het een enorme oppervlakte heeft, zijn er maar weinig wandelpaden.

Asuncion

Terug in de hoofdstad kamperen we voor de tweede keer in ‘Jardin Botanico’. De eerste keer konden we het camping gedeelte niet vinden, gewoonweg omdat er geen bord stond. Nu worden we geëscorteerd naar het kampeergedeelte. Heeft het dan toch geholpen dat we dit gezegd hebben? Bij de tandarts kliniek zijn nog twee behandelingen nodig, voordat we met een stralende lach afscheid nemen.

Semana Santa het belangrijke Paasfeest in Centraal en Zuid Amerika.

In elk land wordt het anders gevierd. In Paraguay begint het lange weekend op ‘Witte Donderdag’.

Altos

Omdat we een week moeten wachten, voor onze vervolgafspraak bij de tandarts, rijden we de stad uit naar Altos. Het ligt iets ten noordoosten van de hoofdstad. San Bernardino en Altos zijn ‘iets’ meer toeristisch, mede door het grote meer rond deze plaatsen. In verband met Semana Santa is in de hoofdstad en alle andere plaatsen veel gesloten. Veel mensen trekken er op uit of gaan op familiebezoek in dit weekend. Wij hebben weer een top locatie, met uitzicht op het meer bij Zwitsers/Duitse eigenaren. We zijn van alle gemakken voorzien. De eigenaar maakt zelf pasta’s. Die gaan we zeker proeven de komende dagen.

Asunción

Na ons afscheid in San Ignacio rijden we naar de hoofdstad van Paraguay. We kamperen in de botanische tuin ‘Jardin Botanico’ net buiten de stad. We hebben een doel. We ontkomen er niet aan, we moeten naar de tandarts. In San Ignacio zijn we al naar een kliniek geweest, waar onze tanden schoon gemaakt zijn. Om onze grotere problemen op te lossen, had deze kliniek 7 weken tijd nodig. In Asunción hebben we een adres van een kliniek, waar we op maandagmorgen naar toe gaan. Deze tandarts kan ons helpen en binnen 1,5 week zullen we van onze problemen af zijn. En…. voelt de portemonnee een stuk lichter. Maar we zijn blij dat we straks weer met een keurig, pijnvrij gebit verder kunnen reizen.

Na ons tandarts bezoek, lopen we ‘even’ naar het centrum. Dit blijkt toch wel iets verder te zijn dan gedacht. Er zijn verschillende plaza’s en winkelstraten. Met uitzicht op de rivier zien we een paar enorme gebouwen, zoals een paleis en het presidentsgebouw. Er staan vele mooie andere historische panden, terwijl er ook genoeg moderne gebouwen te zien zijn. Het was leuk om een paar dagen rond te struinen.

San Ignacio

Na een week rondreizen in Paraguay, weten we dat het super relaxed is. De mensen zijn bijzonder aardig en overal waar je komt wordt je met veel warmte ontvangen. Op deze manier worden we gewoon luie reizigers;-) Als we bij een camping in San Ignacio aankomen, worden we door de enthousiaste eigenaar Gustavo ontvangen. Hij heeft alle tijd om alles te laten zien aan ons. Hij verhuurt ook kamers en bungalows, die er zeer sfeervol en aantrekkelijk uitzien. Nee, we blijven hier wel, maar we slapen gewoon in ons eigen bed.

Een nacht worden uiteindelijk 11 nachten op de geweldige locatie in San Ignacio. We bezoeken samen met Gustavo het museum in de stad, waar enorm veel religieuze beelden te zien zijn. Het perceel van de camping/hotel is 10 hectare groot. Dagelijks lopen we samen met de 3 honden naar het einde toe, waar een beekje stroomt. Negro, de grootste hond vindt het super om daar even lekker in het water af te koelen. Als we terug zijn, duiken wij in het zwembad om onze verkoeling te zoeken. In de avonden gaat regelmatig de BBQ aan om vlees, aardappelen en groentes te grillen. Als Gustavo een schaap heeft geslacht, wordt ik niet enthousiast. JP heeft er geen moeite mee, om dit vlees te proeven. Hmm, dat heeft hij later geweten. Nee, we houden het voorlopig bij de vleessoorten die we gewend zijn.

Ruta Jesuitica

Net als in Bolivia en Argentinia zijn in Paraguay in het verleden grote sites gebouwd; Misiones Jesúiticas Guaranis. Wij bezoeken allereerst de ruines in Jesus de Tavarangüé. Bij de entree kopen we onze ticket, die ook geldig is voor twee andere sites. We zijn absoluut onder de indruk van Santísima Trinidad del Paraná. Er is veel intact gebleven; veel details en beelden. Als laatste bezoeken we San Cosme y San Damián. Hier staat een grote kerk, met vele ruimtes ernaast. Bij het bezoekerscentrum is zelfs nog een planetarium. Op de vraag of we hier kunnen staan voor de nacht, krijgen we een warm welkom. We mogen in de tuin parkeren, we hebben stroom en zelfs nog internet. Als we de volgende dag een klein probleem aan de auto moeten oplossen, kunnen we zonder enige twijfel nog een extra nacht blijven.

Hohenau

In het zuiden van Paraguay is enorm veel landbouw. We zien grote machines die gebruikt worden om het land te bewerken c.q. te oogsten. We lazen dat Paraguay een van de armste landen van Zuid Amerika is, maar die indruk krijgen we zeker hier niet. We stoppen bij een restaurant voor de lunch. Even rondkijken hoe het hier werkt. De dame vertelt ons dat er een buffet is, waar we kunnen pakken wat we willen. Obers lopen in het restaurant rond met grote spiesen vlees. Ze komen aan je tafel en snijden een stuk af. Het maakt niet uit hoe vaak je iets neemt. Het is weer een feestje, vooral voor  JP.

In de omgeving rondom Hohenau zijn vele Duitse koloniën. We hebben een adres van een camping, in het bezit van Duitse eigenaren. Het ziet er super verzorgd uit. In het dorp waar we boodschappen doen, worden we bij de kassa zelfs in het Duits aangesproken. Even corrigeren dat we uit Holland komen. We hebben een aantal heerlijke dagen op de camping, maar ook bijzonder veel regen. We snappen het helemaal dat het land hier zo vruchtbaar is.

Itaipú

De op één na grootste stuwdam ter wereld Itaipú, ligt op de grens van Brazilië en Paraguay. Door de aanleg van de dam is er een enorm groot stuwmeer ontstaan. We rijden naar het bezoekerscentrum, waarbij we eerst stoppen bij het museum. Hier lezen we veel over de historie van Paraguay. Bij de receptie vragen we of we kunnen parkeren voor de nacht. De dame zal dit navragen en in de tussentijd krijgen we een film te zien over de bouw en de functie van de stuwdam. Daarna stappen we in een busje en krijgen we het grote terrein te zien met een stop bij een uitkijkpunt.

De volgende morgen bezoeken we de waterval Salto del Monday. Het is absoluut mooi, maar als je eenmaal de grote watervallen hebt gezien, tja wat kan daar dan nog tegenop. Tijdens de film bij Itaipu zagen we dat er een natuurpark is, waar je ook kunt kamperen. We rijden er naar toe. Onderweg worden we aangehouden door de politie, waarbij eerst 4 andere collega’s ons door lieten rijden. Dus we zijn weer alert. Hij vraagt papieren en probeert ons duidelijk te maken dat we moeten betalen. Dat gaan we dus echt niet doen. Later realiseren we ons, dat we een tolbord zagen, maar geen tolpoortje om te betalen. Ha, ha, hij had dus gelijk, maar hij gaf het maar op, met twee stugge, koppige Hollanders. Als we bij het natuurpark arriveren, blijkt dat je permissie moet vragen bij het bezoekerscentrum Itaipu. Lekker handig, maar we moeten toch via dezelfde weg terug. Bij de receptie krijgen we te horen dat er geen camping meer is, dus laten we het voor wat het is.

Grens Brazilië /Paraguay

Soms is het moeilijk om weer verder te gaan, als je alles bij de hand hebt, op een mooie locatie. Na nog een dagje uitstellen, wordt het tijd om verder te reizen. We nemen afscheid van Gerd en Edelgard en nog een ander Duits stel. We laten ons paspoort afstempelen in Brazilië. We rijden de brug over naar Ciudad del Este. We waren gewaarschuwd dat het enorm druk kan zijn bij de grens van Paraguay. Gek, want er is niemand en binnen enkele minuten hebben we al een stempel in ons paspoort. Het kantoor van de douane is een straat verder. Daar horen we dat we het land niet in kunnen in verband met demonstraties. Ze maken wel ons auto document in orde. We laten de auto staan en lopen door de lege straten met gesloten winkels van Ciudad del Este. Normaal is het hier heel druk, omdat het een tax free zone is. Nu hadden wij toch al niet willen winkelen, dus voor ons is het geen probleem dat alles gesloten is. Als we na de lunch terug lopen richting de auto, is de demonstratie voorbij en kunnen we het land in.

Brazilië

Foz do Iguaçu

Nadat we eerst onze boodschappen in Argentinia hebben gedaan, rijden we naar het vliegveld in Foz do Iguacu om geld te pinnen. De camping is zeer dichtbij, halverwege de grens en de entree van Parque Nacional Iguaçu. Op de camping zijn we weer samen met Gerd en Eldegard. Na precies een week bezoeken we de watervallen aan de Braziliaanse kant. Bij aankomst in Parque Nacional Iguaçu merken we al snel dat het hier beter geregeld is. Aan het begin van het park, stappen we in de bus, die ons naar het uitkijkpunt brengt. Wat een verschil is het. Door de vele regen is nu het water bruin van alle modder die mee naar beneden stroomt. Er loopt een wandelpad langs de rivier en de vele watervallen. Er is een loopbrug over de rivier. Hier moeten we echt onze regenponcho’s aantrekken, want we worden kleddernat. Zo dicht lopen we langs de watervallen. Via een lift kunnen we naar boven, waar we wederom een schitterend overzicht hebben. Na een overheerlijke lunch in het restaurant, stappen we in de bus om terug te keren naar het beginpunt.

Parque das Aves

Dezelfde middag bezoeken we het grote vogelpark. Hier worden veel vogels opgevangen en verzorgd, die onder andere gevonden worden en of ziek zijn. Ze leven in enorme grote kooien. We kunnen door sommige kooien heen lopen, waardoor we wel heel dichtbij de vogels zijn. We zien veel verschillende, kleurrijke en soms wel hele vreemde vogels. Met veel plezier liepen we rond in het park.

Grens Argentina/Brazilië

We hebben een aantal heerlijke dagen op een sfeervolle camping in Puerto Iguazu. Zeker 1500 km en een paar weken later ontmoeten we onverwachts Edelgard en Gerd uit Duitsland weer. De eerste dagen is het super warm, maar kunnen we afkoelen in het zwembad. Vervolgens hebben we flinke regenbuien, zo ook op de dag dat we willen vertrekken. Als het einde van de ochtend even droog is, besluiten we de grens over te gaan naar Brazilië. Het verloopt bijzonder soepel en snel. In recordtijd zijn we in Brazilië, waarbij we alleen een stempel in het paspoort nodig hebben.