Colombia

11 Jun 2013

We keren terug vanuit Venezuela naar Colombia.

Wat is het een schitterend land, met bijzonder lieve mensen. Elke dag in de auto is het genieten van het landschap.

(11 Juni t/m 31 Juli 2013)

Las Lajas Sanctuary

Via Popayan, een plaats met een bijzonder mooi historische centrum en Pasto rijden we naar Las Lajas. Hier is een basiliek kerk gebouwd in een kloof, waardoor de Guaitarivier stroomt.  Na het bezichtigen van de kerk en de omgeving, blijkt het nog vroeg te zijn. We zijn maar 7 km van de grens met Ecuador, dus besluiten we Colombia te verlaten.

San Agustin

Nadat we de schitterende vallei; Valle del Cauca bezochten, dichtbij Salento rijden we landinwaarts naar San Agustin. Een groot gedeelte van de weg is onverhard; dat betekende voor ons een aantal uren hobbelen, om op plaats van bestemming te komen. Op de camping ontmoeten we Bernd voor de tweede keer, het is een leuk weerzien. De volgende morgen bezoeken we de archeologische site. Daarna stappen we in de bus om met z’n drieën naar het koloniale centrum te gaan. Wij besluiten de volgende dag om dezelfde weg terug te rijden in plaats van ‘Carretera de la Muerte’ (dodenweg) te rijden. Het heeft in twee dagen tijd behoorlijk geregend, waardoor de weg nog slechter is.

Na één maand in dezelfde plaats verblijven, hebben we weer zin om verder te reizen. Elke dag is het genieten van de schitterende omgeving. Colombia is echt geweldig mooi.

Salento

Via zeer smalle bergweggetjes en nog een klein stukje door de stad, lukt het ons om Medellin te verlaten. We zakken een stukje af richting het zuiden door ‘Zona Cafetera’. Het bekende koffie gebied van Colombia. Ondanks dat we op sommige dagen veel op de weg zitten, is het genieten van de schitterende omgeving. Via Manizales rijden we naar het volgende schitterende dorpje Salento. Een typerend dorpje, met op het grote plein een mooie kerk. Het is hier toeristisch, dus zijn er weer gezellige winkeltjes om heerlijk rond te neuzen.

Santa Elena/ Medellin

Hoog in de bergen boven de stad Medellin verblijven we voor 2 dagen bij een restaurant. Vanaf deze locatie gaan we op de heenweg met 2 kabelbanen naar beneden naar de stad Medellin. Het is een behoorlijke afstand ook qua hoogteverschil. Ondanks dat deze stad zeer bekend is, kunnen wij de charme van de stad niet echt vinden. Het mooiste dat we in deze stad zien is Plaza Botero. Op dit plein staan 23 bronzen beelden van Fernando Botero, die allemaal even mooi zijn.

Guatapé

Met een tussenstop voor onze overnachting in Honda rijden we de volgende dag door naar Guatapé. We vinden een prima plekje met uitzicht op het meer. In de avond zien en horen we hard claxonerend verkeer. We denken; wat is dit? Is er een staking, maar het is vrijdagavond, dus dat lijkt ons een beetje gek. We lopen de straatjes in; brommers, scooters, tuk-tuks en auto’s staan in een lange rij, met voorop een muziekcorps. Dan blijkt dat al het vervoer op het plein voor de kerk door de pastoor gezegend wordt.

Guatapé is een bijzonder kleurrijk dorpje. Niet alleen zijn de huizen in vrolijke kleuren geschilderd, maar de huizen zijn versierd met complete schilderijen.

Bogotá

We hebben een goed adres om onze auto aan de rand van de hoofdstad te parkeren. Vanaf dit punt reizen we met de bus naar de wijk ‘La Candelaria’; de historische binnenstad. Het is onmogelijk om in één dag alles te zien van deze miljoenen stad, maar we willen een glimp opvangen en de highlights zien. We bezoeken het bekende Museo del Oro; de grootste collectie goud ter wereld van de oorspronkelijke bewoners van Noord en Zuid Amerika. We struinen rond door de straten en over het grote plein met de grote kathedraal en honderden duiven. In de middag bezoeken we Museo Botero, waar onder andere de mooie schilderijen hangen van de schilder en beeldhouwer Fernando Botero.

Zipaquirá

Met een korte tussenstop in Guatavita, waar het op maandag wel erg rustig is, rijden we door naar Zipaquirá. Hier bezoeken we de bekende ‘Catedral de Sal’ de Zoutkathedraal. Het ondergrondse gangenstelsel is zeker 1 km lang. Er zijn door 14 verschillende kunstenaars een kruis gemaakt, met ieder een eigen verhaal. Door de mooie belichting is het bijzonder om hier rond te lopen.  Na de kathedraal nemen we een kijkje in het oude sfeervolle historische centrum.

Villa de Leyva

We zijn precies een maand in Villa de Leyva geweest. We maken de laatste dagen nog een mooie wandeling vanuit Santa Sofia naar ‘Paseo del Angel’. Via het wandelpad lopen we boven op de bergkam, waarbij het smalste gedeelte maar 25 cm is. Het is bijzonder mooi in deze omgeving. Het pad eindigt onderaan bij de watervallen, waar het heerlijk was om even uit te blazen. In het laatste weekend dat wij er zijn, begint er een festival in het stadje. Vaak was het plein vrij leeg, nu staat het vol met attracties, biertenten en mensen. Terwijl in Nederland heel voorzichtig omgegaan wordt met vuurwerk, wordt het hier gewoon tussen de mensenmassa op het plein afgestoken. Het is een leuke afsluiting van ons verblijf in Villa de Leyva.

10 Juli

Zijn we al zo lang of zijn we nog maar………………… 3 jaar op Wereldreis!!!

We kunnen toch niet zeggen dat we vakantie hebben of wel? Toen we arriveerden bij het Hostal zei JP uit gekkigheid; we blijven hier een maand. Het begint er wel aardig op te lijken, want voordat we het weten, zijn we al ruim drie weken op dezelfde locatie. Enerzijds omdat het hier goed toeven is, anderzijds omdat we een pakketje vanuit USA laten sturen. In de tussentijd vliegen de dagen om en vervelen we ons niet. ’s Morgens wakker worden op het terras met ons kopje koffie, waarbij de temperatuur heerlijk is als eenmaal de zon doorbreekt. De auto wordt tiptop in orde gemaakt, alles wordt bij gepoetst en geschilderd. Af en toe een wasje doen, lekker op de ouderwetse manier. Op zaterdag gaan we naar de wekelijkse markt, waar we onze groentes en fruit inkopen. Tussentijds lopen we af en toe naar het centrum voor onze andere boodschappen. Het is gelijk een momentje om weer bij een ander restaurant te eten, want er is genoeg keuze. Ondanks dat we de plaats aardig leren kennen, ontdekken we keer op keer weer nieuwe straatjes met bijzonder sfeervolle pleintjes. Een paar dagen zijn we bezig om uiteindelijk het pakketje te laten verzenden, dat klinkt simpel maar dat is het niet. Na de nodige telefoontjes en e mails, wordt het opgehaald en verzendklaar gemaakt. Als het eenmaal in Colombia is, moeten we naar het stadje Tunja, één uur enkele reis om bij een bank de belasting te betalen. Nadat de betaling binnen is, wordt het pakket doorgestuurd naar ons. We rijden met een mini bus, die elke 15 minuten vertrekt, door de bergen naar Tunja en terug. De omgeving is schitterend, dus is het een leuk uitstapje. Als eenmaal het pakket gearriveerd is, zullen we onze trip door Colombia gaan vervolgen. Carolina, de dochter van een medewerkster vindt ons erg leuk. De grote vraag is, gaat het om ons of is het onze Ipad met al die leuke spelletjes. Ze is er helemaal aan verknocht. We verwennen haar met een cadeautje op haar 7e verjaardag. We krijgen als dank een dikke kus.

We zijn neergestreken in de bergen bij een heerlijk Hostal waar alle voorzieningen zijn, die een mens nodig heeft. Met iets koelere temperaturen is het zeer goed toeven. We kunnen dan ook geen reden bedenken om hier weg te gaan;-)

Villa de Leyva

Onze volgende bestemming is Villa de Leyva. Dit stadje staat in de top 5 van; de magische stadjes van Colombia. Het is een koloniaal stadje, met witte gebouwen en panden, waarbij de straten vol kinderkoppen liggen. In het midden van het centrum is het grootste plein van heel Colombia. Er straalt hier een rust uit, die je moet ervaren om te weten wat we precies bedoelen. Het is toeristisch, mede daarom zijn er genoeg winkeltjes met souvenirs en restaurants te vinden in het centrum. Toen we hobbelend door de straatjes uiteindelijk bij het Hostal aankwamen, voelde het gelijk goed. We zijn nu op ruim 2000 m hoogte, waardoor de temperatuur zeer aangenaam is. Daardoor bruisen van de energie. De auto staat ondertussen door al het poetswerk weer te blinken in de zon. We hebben op zaterdag de wekelijkse markt bezocht, waar volop groente en fruit te koop is. Een klein min puntje is, om met onze boodschappen terug de berg op te lopen. Dat blijft pittig elke keer weer, maar is het ook goed voor onze beweging.

Pamplona

We kijken er niet van op, dat ook in Colombia er genoeg politiecontroles zijn. Soms kan het toch handig zijn, want als de agent vraagt waar we naar toe gaan, blijken we totaal de verkeerde richting op te rijden. We moeten terug naar Cucuta om daar de afslag te nemen door het berggebied op weg naar Pamplona. We zien een groot verschil met het buurland Venezuela, want hier wordt er hard gewerkt. De mensen benutten elk stukje vruchtbare grond voor de groente- en fruitteelt of voor de veeteelt.

In Pamplona kunnen we onze auto parkeren bij een bewaakt parkeerterrein. Het is een authentiek Spaans stadje met een groot plein, een grote overdekte markt en genoeg andere winkeltjes. Het was voor ons al weer een tijd geleden dat we zulke sfeervolle plaatsen, met goed onderhouden pandjes tegen gekomen zijn. Het is heerlijk om lekker rond te struinen en de omgeving te verkennen. Vroeg in de ochtend horen we en voelen we genoeg mensen om onze auto heen staan. Want om één of andere reden is het mens eigen om niet alleen gewoon te kijken, maar ook te schoppen tegen de banden, kloppen op de zijkant etc. om zo’n bijzondere auto te bezichtigen. We vervolgen onze route door de bergen. Het is een genot om hier te rijden. We stoppen bij ‘Canon del Chicamocha’ een National Park, waar genoeg activiteiten te doen zijn. We vinden elke keer prima plaatsen voor de nacht. Als we mogen parkeren naast een restaurant, krijgen we zelfs nog een cadeautje van de eigenaresse. Een bijzondere gastvrijheid.

Grens Venezuela/Columbia

Na een gezellige en mooie reis door Venezuela, zijn we klaar om Colombia te gaan verkennen. Aan de grens om het land te verlaten gaat het vrij vlot. Alleen moeten we deze keer een ticket kopen voor het stempelen van onze paspoort. Iets raars, want dit hebben we bij de andere grenspost niet gehad. Maar we zien iedereen de tickets kopen, dus ontkomen we er niet aan. En zo gaat dat hier elke dag, waardoor ze toch aardig wat verdienen. Bij de grens van Colombia gaat het ondanks de wachttijd ook voorspoedig. We mogen 90 dagen in Colombia verblijven met de stempel in ons paspoort en het tijdelijk autodocument.