El Salvador

11 Jul 2012

El Salvador is het kleinste land in Centraal Amerika met de meeste inwoners per km2. Via verschillende websites zien we dat vele reizigers dit land overslaan. Het is erg jammer dat het een ‘slechte’ reputatie heeft. Dit heeft vooral te maken met een aantal actieve criminele bendes in dit land.

(11 Juli t/m 22 Juli 2012)

La Libertad

Op zaterdag rijden we samen met Jules en Melanie uit Frankrijk de grens over naar El Salvador. Het kost gewoon tijd om een grens over te gaan in verband met het papierwerk. Tijdens een laatste check, blijkt het document van Jules niet correct te zijn, dus gaan we even terug. Als alles in orde is volgen we de route

richting de kust. Onderweg volgen we Ruta de Las Flores. Helaas hebben we geen tijd om de plaatsjes te bezoeken. Begin van de avond arriveren we bij een Hostel net voorbij La Libertad bij Playa San Diego. Het is een ontzettende leuke locatie, waar we vele andere reizigers ontmoeten. Eerst rusten we lekker uit, we verkennen de straten en we maken een korte strandwandeling.

‘s Maandags gaan we naar het stadje toe, samen met Michael uit USA. Als we op de pier lopen en alle verse vis om ons heen zien, zijn we het al snel met elkaar eens. We kopen grote garnalen, een red snapper en kreeft.  De vissersboten worden via een kraan uit het water gehaald. Vanuit de boten wordt de vis verkocht. Aan de boulevard eten we verse oesters en ceviche. Dit is een gerecht van verse rauwe vis en garnalen, aangemaakt met groentes en limoen. Het is echt verrukkelijk. ’s Avonds wordt de barbecue aangestoken en maken we met z’n vijven het eten klaar. We genieten ervan en proosten menigmaal met elkaar:
On the good life!!!

Puerto El Triunfo

We merken goed dat we op zeeniveau zitten, want het is echt heel warm. Dat merken we ook als we doorreizen langs de kust naar Puerto El Triunfo. Een plaatsje aan een baai ‘Bahia Jycilisco’. Vanaf dit punt kun je met een bootje naar het strand toe varen, maar $ 35,00 vinden we overdreven duur. Daar hebben we alle vier geen zin in. Blijkbaar lezen mensen een bordje ‘toerist’ op ons voorhoofd. Daarbij wordt de associatie ‘geld’ gelijk gemaakt. We zijn ervan overtuigd dat lokale mensen absoluut deze bedragen niet betaald. De volgende dag reizen we het allerlaatste stukje samen. We nemen afscheid van Jules en Melanie die de grens overgaan naar Honduras. Wij willen El Salvador nog verder verkennen. In het noorden zijn de berggebieden, met fantastische mooie uitzichten. Dit is de mooiste periode van het jaar, want de kleuren van de natuur zijn bijzonder mooi groen. We maken een stop in Perquin, een plaatsje aan de Ruta La Paz. Via dezelfde weg rijden we terug naar San Miguel.

Alegria en Berlín

Na Perquin en San Miguel volgen we de weg naar Alegria. Hier kamperen we aan het meer ‘Laguna de Alegria’. Mogelijk is het een kratermeer, waarvan de kleur mooi groen is. Via de bergen rijden we door naar Berlín. Hoewel dit niet zo bekend is, is het een sfeervol bergdorpje. Er staan een aantal eetstalletjes en later is er een optocht met muziek en versierde auto’s met veel kinderen. We krijgen het idee dat het vandaag de laatste schooldag is. We eten het locale gerecht ‘Pupusas’. Een tortilla gevuld met bruine bonen, bacon, en kaas, met daarbij een tomatensaus en koolsla.

Suchitoto

De volgende plaats is Suchitoto. Een koloniaal stadje met een centraal plein, gezellige winkels en restaurants. We kunnen bij het gelijknamige meer, een van de drie grootste meren in El Salvador parkeren voor de nacht. Eigenlijk willen we recht aan het meer staan met een ‘million dollar view’ maar de bewaker heeft dan geen zicht op ons. We respecteren dit en parkeren de auto op het parkeerterrein. Elke keer als je naar het meer kijkt, verandert het uitzicht. De groene planten die op het water drijven, worden door de wind verplaatst.

San Ignacio

Onze laatste bestemming is San Ingacio. Een plaats in het berggebied vlak voor de grens met Honduras. Eerst rijden we via een zeer steile weg naar El Pital toe. Binnen zeer korte tijd stijgen we qua hoogte van 1200m naar 2300m. Via een onverharde weg komen we bij een hotel aan. We kunnen er staan, maar 3 km. verderop is ook een plek om te kamperen, wordt ons verteld. Op de vraag kunnen we eten in het restaurant, krijgen we als antwoord; ja, maar verderop is een restaurant met lokale gerechten. We zijn niet erg welkom en de plek is een bouwplaats. We rijden via dezelfde steile weg terug naar beneden. Ik (Hannie) ben dan toch weer erg blij om terug onderaan de steile berg te zijn. Terwijl we de prijs vragen bij een Resort en Spa ontmoeten we de eigenaar, die ons zonder enige moeite uitnodigt om te blijven voor de nacht.

Op zondag 22 Juli rijden we alweer naar de grens van Honduras. Wij hebben genoten van El Salvador. Het is een heel mooi land qua natuur en heel divers. Er zijn vele grote stranden, die wij met deze temperaturen vermeden hebben. In het noorden zijn de berggebieden adembenemend mooi, met de verschillende grote meren en de sfeervolle bergdorpjes. De mensen zijn hier heel aardig en we hebben ons heel veilig gevoeld. We hebben een goede indruk van dit land, waarvan we hebben genoten.

Grens El Salvador/ Honduras

We hebben onze voorbereidingen gedaan, waardoor we al wisten dat we veel moesten kopiëren en wel in drievoud. Nu hebben we nog steeds onze eigen kopieermachine, dat elke keer weer erg handig is. We zijn niet afhankelijk van een winkel, dus kunnen we op zondag de grens over. Als we bij de grens van Honduras aankomen voor ons vehicle permit (auto bewijs) doet de dame een beetje lelijk. Onze nummerplaat met alleen letters (zonder cijfers) is heel ongebruikelijk. We leggen uit dat dit heel gewoon is in Nederland (?)

Hmmm, ze belt met haar manager. Even later begint ze toch op de computer het één en ander in te vullen. Er is maar een manier en dat is zorgen dat je vriendinnen wordt. Dat lukt aardig, want op een gegeven moment moet ik er zelf om lachen. Ik roep JP; hij ziet mij achter de computer zitten naast de dame. Samen vullen we de papieren in. Na een bundel kopieën en ons auto bewijs schudden we elkaar de hand en wenst ze ons een goede reis.