USA, West Coast

30 Sep 2011

We verlaten definitief Canada. We volgen de kustlijn van USA vanaf de Staat Washington tot California. San Francisco is de laatste stad aan de kust, voordat we land inwaarts rijden, terug naar Missouri

(30 September t/m 10 November)

Missouri

Kimberling City

We zijn in de afgelopen weken goed uitgerust of misschien wel iets ‘te’ goed. Het is erg luxe om op zo’n grote houseboat te wonen. Een aantal keren zijn we met Roger en Chris het meer op gevaren met de houseboat of de speedboot. De omgeving is mooi en we zien de natuur van de mooie herfstkleuren langzaam veranderen. Ook hier wordt het langzaam aan kouder, hoewel we de meeste dagen heerlijk zonnig weer hebben. Maar we krijgen wel erg veel zin om verder richting het zuiden te reizen.

Van camper naar een houseboat

En dan wonen we ineens op een boot.  Ondertussen hebben we een ‘to do’ lijst gemaakt. We hoeven ons de komende tijd niet te vervelen. We gaan ons voorbereiden op onze reis naar Mexico, zoals een autoverzekering, documenten in orde maken en we gaan starten met een zelfstudie Spaans.

Gelukkig is het weer omgeslagen naar warm zonnig weer. Op zaterdag komt Roger naar de boot en gaan we varen op het meer. Table Rock Lake is enorm groot; van oost naar west is het een oppervlakte van ruim 100 km. Het is genieten op het water. Als we terugvaren neemt JP als kapitein een tijdje het stuur over. We komen weer veilig in de haven aan:-).

Op donderdag 24 November is het in USA Thanksgivings day een Nationale feestdag waarop de meeste mensen vrij zijn.  ’s Avonds zijn we uitgenodigd voor het Thankgivings diner bij Roger en Chris. Het is een heerlijk ‘Turkey Diner’, heel de tafel staat vol eten. Het is bijzonder voor ons om dit een keer mee te maken. Op zondag nemen we afscheid van Roger en Chris. Het was voor ons fantastisch om op zo’n grote boot te wonen.

California

Napa Valley

Na de grote stad rijden we nu naar de Sonoma en Napa Valley. Dit is noordelijk van San Francisco. Even lijkt het of we in Frankrijk zijn, als we langs de vele wijngaarden rijden. Ergens heb ik gelezen dat er 800 wijnhuizen zijn, dus we hebben keuze genoeg. Wij gaan opzoek naar MUM Napa, het zusje van het MUM champagne huis in Frankrijk. Waar we ook weleens een bezoek hebben gebracht. Als we het wijnhuis bezoeken is er pas later op de middag een rondleiding, daar willen we niet op wachten. Geen probleem want er is een schitterend terras waar je de mousserende wijn kunt proeven. Wij kiezen voor een proeverij van DVX. Dit is een gelimiteerde editie die alleen bij het wijnhuis te verkrijgen is. Het bijzondere is dat deze wijn 10 tot 15 jaar bewaard kan blijven. Wij proeven 3 glaasjes: 2005, 2003 en 2001. Van het huis krijgen we nog een Blanc de Blanc en een mousserende wijn van 100% pinot noir. Het smaakte ons allemaal heel erg goed. Op zo’n moment is het: Als god in Frankrijk. (oh nee we zijn in USA).

San Francisco

San Francisco de stad die voor ons bekend is van de Golden Gate Bridge, de steile straten van de films waar de auto’s doorheen scheuren, de streetcars(houten tram) en de trappen aan de buitenkant van de woningen.

We rijden het laatste stuk langs de kust, dan zien we ineens de Golden Gate Bridge voor ons. Ook vandaag is het fantastisch mooi weer, waardoor we een geweldig uitzicht hebben. Het is zo gaaf om hier te zijn. We slaan eerst rechtsaf om de berg op te rijden. Vanaf hier hebben we zo’n super uitzicht op de gigantische brug. We rijden nog een stuk verder, waarbij we een verkeersbord passeren ‘verboden voor RV’s’. Op zulke momenten zeggen we tegen elkaar: ja wij begrijpen het niet, want wij komen uit Nederland;-) Aan de andere kant zien we ook een uitkijk punt waar we naar toe willen rijden, maar dat lukt niet. Wel komen we bij de haven aan, waar het super rustig is, terwijl het uitzicht fenomenaal is. Dan wordt het tijd om de brug over te rijden.

We parkeren de auto midden in de stad en gaan te voet de bekendste punten verkennen. We lopen naar Pier 1, waar een grote Marktplaza is. Vanaf hier kun je ook goed het eiland Alcatraz zien. We lopen richting het centrum. Uiteraard zijn alle winkels van alle bekende merken te vinden. In de grote straten is het druk met het verkeer, maar zodra je een zijstraat in loopt, zie je bijna niemand. We lopen via de steile straten naar boven naar Chinatown waar we ons weer even in Azië wanen. Via Washington Square met aan de rand de kathedraal lopen we naar Fisherman’s Warf bij Pier 39. Hier heerst een gezellige drukte aan de boulevard met winkels en restaurants. Aan het einde van de pier liggen grote groepen zeehonden op de steigers in de zon. Ze liggen niet allemaal goed of naar wens, dus af en toe laten ze zich flink horen. Het is altijd leuk om naar die beesten te kijken.

Na een intensieve dag in deze stad, rijden we via de Golden Gate Bridge de stad weer uit. Ondertussen is het donker als we bij het laatste uitkijkpunt nog een keer kijken naar de brug en de skyline van San Francisco.

Westkust: Highway 101 en Highway 1

Na een super relaxed verblijf aan de kust, is het een domper als het regent op maandagmorgen. Het is zwaar bewolkt en mistig. We pakken de route langs de kust op, die van de Hwy 101 overgaat in de Hwy 1. De omgeving is fantastisch mooi, maar door het weer is er nu niet veel van te zien. We dachten al veel bochten gehad te hebben, maar dat worden er alleen maar meer. Onderweg rijden we een gedeelte door het Redwood National Park. Langs de kust zijn er 3 verschillende NP. De bomen die hier staan zijn gigantisch groot. De bomen hebben soms een doorsnee van 6 meter en een hoogte tot 108 meter. We voelen ons heel klein hier in dit grote bos. Einde van de dag stoppen we langs de weg op een rustplaats, waar meerdere campers hun stekkie voor de nacht hebben gevonden. Het is pal aan zee, dus met het geluid van de zee op de achtergrond is het heerlijk slapen.

Als we wakker worden schijnt de zon, het is een prachtige dag vandaag. We volgen de weg richting San Francisco. Als we net onderweg zijn, zien we de truck van Simone en Olaf staan. We stoppen om even een praatje te maken met elkaar. Ook zij gaan richting San Francisco. Regelmatig stoppen we voor het mooie uitzicht, een kopje koffie en de lunch. Het is genieten hier aan de westkust. Tegen de avond stoppen we ruim 40 km voor de grote stad voor een overnachting. Het is opvallend hoe rustig het is in deze omgeving, terwijl we zo dichtbij de grote stad zijn.

Als we wakker worden zien we ontzettend veel vissersboten in het water. Later zien we in het plaatsje Brookings aan de haven een bord hangen dat er in deze periode viswedstrijden zijn. Na de boodschappen, sigaretten inslaan en tanken rijden we California binnen. Ook hier blijven we de Hwy 101 volgen. Op de route rijden we door het Redwood National Park. De bomen die hier staan zijn enorm groot. Waarschijnlijk zijn  ze honderden, misschien wel duizend jaar oud. Wij vinden de bossen mooi, maar geven altijd de voorkeur aan open ruimte liefst aan zee. Omdat de camping in het NP volgeboekt is, rijden we verder. We nemen een afslag richting de kust. Via een smal weggetje vinden we een schitterend plekje, recht aan zee. Het is een AAA locatie. Op het strand ligt genoeg aangespoeld hout, dus JP maakt een mooi kampvuur.

Oregon

Vanaf maandag volgen we de mooie route langs de kust via de Hwy 105/101.  Een groot gedeelte rijden we langs de Pacific Ocean. De kustlijn is heel grillig door de rotsen en rotspartijen in de zee. Het weer wil niet echt meewerken, maar we houden de moed er in, want we gaan tenslotte naar het zuiden. Halverwege slaan we af om naar Portland te gaan. In de stad laten we de 2 ramen van de auto blinderen. Op de voorruit worden de letters ‘The Netherlands” geplaatst. Nu moet het duidelijk zijn waar we vandaan komen. Hoewel?? Op vrijdag stopt er een auto en de dame zegt enthousiast; we’re also from Montana!! (omdat onze nummerplaat is van Montana). In de stad laten we gelijk de olie van de auto verversen.

Daarna rijden we terug naar de kust. Op het gemakje volgen we de weg richting het zuiden.  Af en toe maken we een stop bij een mooi uitkijkpunt of om even lekker op het strand te lopen. Op vrijdagmorgen rijden we een State Park in richting een vuurtoren. Als we naar de overkant kijken, zien we een ‘Overland truck’ staan. We rijden uit het park, volgen de Hwy 101 en stoppen bij de truck. We ontmoeten Simone en Olaf en de hond Paco uit Duitsland. Zij reizen +/- 13 maanden door USA/Canada met hun eigen gebouwde truck. Terwijl we praten is er veel herkenning: huis verkocht, een wereldreis maken, reizen met een open end en op weg naar Mexico. Na een paar uurtjes nemen we afscheid van elkaar. Wie weet vieren we de Kerstdagen samen met elkaar aan het strand in Mexico. Eind van de middag vinden we een mooi plekje aan de zee. We staan aan de kant van de rivier waar vele vissersboten in het water liggen. Ook hier proberen ze grote zalmen te vangen.

Washington

Terug in USA vieren we JP’s verjaardag. JP is verrast als ik tegen middernacht een fles Champagne tevoorschijn haal om op zijn gezondheid te klinken en te drinken. Na ruim twee uur zoeken door de grote stad Seattle vinden we een keurig rustig plekje voor onze overnachting in een park. Rond 22.00 uur wordt er

aangeklopt, door een aardige jonge politieman. Hij verteld ons dat we hier niet mogen staan. JP zegt dat er nergens borden staan dat het niet mag. Toevallig worden de borden de volgende dag geplaatst. Hij wijst ons een plek iets verderop waar we wel mogen staan. Ondertussen stelt hij JP een heleboel vragen over de auto en onze reis.

Na Seatlle rijden we naar de kust van Washington. We besluiten om in een State Park aan het strand te kamperen, zodat we gelijk tijd hebben om de nieuwe route voor onze website klaar te maken.

Ik loop naar het strand toe en vind er mooie schelpen ‘sand dollars’. Voorzichtig loop ik naar de rand van het water om ze af te spoelen. Helaas zie ik de tweede grotere golf niet aankomen. Je snapt het wel; mijn schoenen, sokken en broek zijn nat, als ik met mijn schelpen terug naar ons ‘huis’ loop.

In het weekend staan we op een camping en ga ik (Hannie) onder de douche op de camping, omdat het iets makkelijker is om mijn haren te wassen. De douche werkt met munten. 2 munten voor 3 minuten. Als de tijd om is, stopt automatisch het water. Ik stop, terwijl ik echt compleet in het schuim zit met haar en huid, 2 nieuwe munten in het apparaat. Wat denk je; blijft er 1 munt steken. Dan is het echt handig om nat in het schuim iets aan te trekken, naar buiten te gaan om nieuwe munten te halen. Gelukkig ben ik niet gesignaleerd (althans dat denk ik).