• jphannieontour

JP en Hannie zijn terug in de reismodus

De eerste dagen van onze reis door Oost-Europa lopen een beetje stroef. We vragen ons af: Heeft het soms met onszelf te maken, met ons vertrek uit Nederland of is het de ommekeer om weer onderweg te zijn? Gelukkig hebben we na een aantal dagen de smaak al weer snel te pakken. We zijn helemaal terug in de reismodus.

Ons verblijf in Nederland

Op de geweldige locatie Landschapscamping Kruytenburg voelden we ons al snel thuis. We hadden drukke, maar vooral gezellige dagen en weken in Nederland. We besteden onze tijd optimaal met onder andere familie en vrienden te bezoeken, verbeteringen aan de truck door te voeren, naar bijeenkomsten en meetings te gaan en intensief samenwerken met Lianka voor To Assist, Grenzeloze Dienstverlening. ’s Avonds terug op de camping komen we helemaal tot rust. Alle ruimte om ons heen met op de achtergrond het uitzicht op de watertoren en de schapen op de dijk. Ons vertrek stellen we nog een week uit, maar dan wordt het echt tijd om afscheid te nemen. Een nieuwe reis door Oost-Europa is begonnen.

Grens hoppen en horeca hoppen

Onze planning was om onze eerste nacht in Enschede door te brengen, maar door verkeersopbrekingen lukt het niet om op de camperplaats te komen. Niet veel verder rijden zijn we al in Duitsland en komen we terecht op een rustige locatie in Gronau. Kort nadat we terug waren in Nederland, had ik (Hannie) een nieuwe telefoon gekocht. Een van de punten die nodig waren voor een goede bereikbaarheid en voldoende opslag. Nog geen twee maanden later kan ik bijna alles met de telefoon, behalve bellen! Via support heb ik contact. Back up draaien, alles deleten en alles opnieuw installeren. Klinkt simpel, maar niet als je onderweg bent en afhankelijk van wifi. Deze dag wordt het grens hoppen en horeca hoppen.

We rijden de grens over terug naar Nederland, om vervolgens de grens van Duitsland weer over te gaan. We moeten eerst duidelijkheid hebben over de tolwegen. Hebben wij wel of geen kastje in de truck nodig om tol te betalen. Bij de douane informeren we hoe het precies werkt. Campers - voertuigen die geen goederen vervoeren- hoeven geen tol te betalen. Ook mogen wij, ondanks dat we in een LKW rijden, gewoon op zondag rijden. Prima, dan weten we het zeker. Daarna zit ik uren met mijn apparatuur; telefoon en laptop bij verschillende restaurants. Een kopje koffie drinken, de volgende stop gaan we lunchen, in de middag een kopje koffie drinken om op deze manier alles weer te installeren op mijn telefoon. Jammer genoeg is het probleem niet opgelost.

Voor een optimaal wifibereik hebben we in Nederland voorbereidingen getroffen. Henk heeft ons vorig jaar goed geholpen met een mifi-hotspot voor onderweg. In combinatie met een lokale sim card van het desbetreffende land hebben we internetbereik. Als er wifi in de omgeving aanwezig is, hebben we nu met een speciale wifi-antenne, die JP op het dak heeft geïnstalleerd, een beter bereik. Meer info op: mifi-hotspot

Op de fiets naar Hannover

Als we bij Marina Rasche, de jachthaven in Seelze parkeren, komen we al een beetje terug in de reismodus. Een mooie rustige locatie op circa 12 km voor Hannover. We kunnen met de bus of met de trein naar de stad, maar JP en Hannie gaan lekker op de fiets. De beheerder vertelde ons dat dit niet ging, omdat je niet overal kan fietsen. Achteraf snap ik wel waarom hij dat zei. We moeten halverwege met de fiets een steile trap naar boven en beneden overbruggen. Voor de rest is het een mooie fietstocht, grotendeels langs het kanaal. Onze eerste missie is de Applestore. De medewerker luistert naar mijn verhaal en hij leest in het systeem welke adviezen support mij heeft gegeven. Hij test nog een aantal punten, maar er veranderd niets. Niet veel later, loop ik met een nieuwe telefoon de zaak uit. In de avond houd ik mezelf lekker bezig met opnieuw alles te uploaden. Ondertussen ben ik wel een expert aan het worden.

In Hannover bezoeken we de highlights. JP heeft veel gewerkt in deze stad, maar heeft weinig keren het centrum bezocht. We verkennen het centrum en in de middag fietsen we naar de Alt-Stad.

Molenmuseum in Gifhorn

We zijn compleet verrast als we bij het stadje Gifhorn arriveren. Vanaf Seelze willen we de tolweg zoveel mogelijk vermijden, want via de kleinere wegen zie je tenslotte meer van het land. Op de kaart kijkend naar de afstand, in combinatie met een camperplaats, wordt voor vertrek de plaats Gifhorn ingetoetst op de GPS. Buiten het centrum is er een groot molenmuseum met 16 molens en een Russische (houten) kerk. Het is mooi om er rond te lopen en de verschillende molens te bewonderen. In een meer op hetzelfde terrein zien we als bonus een bever zwemmen.

We komen erachter dat we nog niet veel affiniteit hebben met de Duitse taal. Op aanplakbiljetten lezen we dat er een ‘Schützefeste’ is. Wandelend gaan we naar de locatie, in de veronderstelling dat er een schietshow is. Eenmaal op het terrein blijkt het een grote kermis te zijn, met vele eetkraampjes en grote pullen bier.

IJsje eten in Gardelegen

We volgen dezelfde weg en strijken neer op een rustige locatie in Gardelegen. Het is schitterend met warme temperaturen. Met de fiets verkennen we de omgeving en eten zoals vele Duitsers een ijsje op het plein. Prima weer om in de avond de barbecue aan te steken om vlees te grillen.

Schitterende zonsondergang am Havelsee

Elke keer een stukje verder rijden om vervolgens op mooie locaties uit te komen. Deze keer in Pritzerbe. We proberen zoveel mogelijk onze truck vooraf te parkeren, om een kijkje te nemen of we op een camperplaats of camping terecht kunnen. Als we rondkijken en naar ons ‘campertje’ wijzen, dan is al snel de volle aandacht aanwezig. JP rijdt de truck op het gras aan het meer Havelsee. Een groepje mannen logeren in een leuk huisje pal aan het meer. Ze zitten hele dagen en nachten te vissen. Tijdens ons verblijf vangen ze in totaal vier palingen.

Ondanks dat we de route met de truck zullen volgen, rijden we op de fiets naar Brandenburg an der Havel. Het is een mooie fietsroute naar de stad. In onze ogen is het allemaal niet zo spannend als we door het centrum rijden. Het is meer de herkenbaarheid van de naam, als wat de stad te bieden heeft.

De paleizen van Potsdam

Om steden te bezoeken, moeten we ons aan de verkeersregels en wetten van het land houden.

In Duitsland is er in veel steden een milieuzone van toepassing, waar wij niet mogen rijden i.v.m. Euro 3. Verbazingwekkend dat we op korte afstand van het centrum op een zeer rustige locatie kunnen parkeren om Potsdam te bezoeken. De fietsen worden van de truck gehaald, om in de middag naar Schloss Sanssouci te gaan. Het wordt gezien als een eenvoudig buitenhuis van Frederik de Grote II. Als we door het enorme paleis lopen met 14 vertrekken, denken wij daar toch anders over.

De volgende dag rijden we op de fiets langs alle andere paleizen en buitenhuizen in het park Sanssouci. Hoe groot het totale park is, blijkt wel als we 20 km hebben afgelegd. De stad Potsdam is een bezoek van een aantal dagen meer dan de moeite waard.

Berlijn

Even zijn we aan het dubben om met de trein vanuit Potsdam naar Berlijn te reizen, omdat we een goede parkeerplaats hebben voor de truck. Toch besluiten we een stukje door te rijden, dichterbij de stad zelf. Voor een groot gedeelte rijden we door de stad. Heel even krijgen we via de GPS een melding i.v.m. de milieuzone, maar dan knijpen we onze ogen dicht. Dichtbij de camperplaats is een metrostation, dus in de middag gaan we er gelijk op uit.

Berlijn is een stad met een grote geschiedenis. Het heeft mede dankzij de val van de muur de laatste jaren een grote aantrekkingskracht op artiesten en kunstenaars. Beide aspecten beleef je bij het lopen en fietsen door het centrum. Vanaf het metrostation lopen we via Under den Linden naar de Brandenburg Tor om langs het enorme gebouw Reichstag de volgende metro in te stappen naar Hackescher Markt. Via sfeervolle straatjes en hofjes lopen we langs veel artistieke winkeltjes. Terug in de hoofdstraat vangen we ineens een glimp op van een gezellig steegje, waar we even een kijkje nemen. De muren zijn vol geschilderd met mooie afbeeldingen met buiten tafels van gezellige kroegjes.

Op de markt zelf is het een en al restaurants met grote terrassen. Mede door het mooie weer is het lekker druk. We kunnen niet anders als zelf neer strijken op een gezellig terras en een overheerlijk Duits biertje te bestellen. Na een lekkere maaltijd zoeken we de metro op richting ons ‘huis’.

Bij aankomst op de camperplaats ontvingen we een wandel- en fietsroute door de stad. JP heeft in avond via de app: maps.me alvast een aantal punten gepind, om zo de route te kunnen volgen. We fietsen door het voormalig oost en niet veel later door het westen van Berlijn. Overal wordt je herinnert aan de geschiedenis en alles wat zich heeft afgespeeld in de stad. Bijzonder mooi is dat de overblijfselen van een gedeelte van de muur nu een kunstwerk is; een galerij van 100 verschillende schilderwerken. Op een andere locatie is een groot museum met ervoor een monument; beelden en verhalen over de Tweede Wereldoorlog. Ook het Holocaustmonument maakt grote indruk op ons. De stad is nog volop in beweging, er wordt nog genoeg gebouwd, verbouwd of gerestaureerd. Na een lange dag met 30 km op de fiets rijden, hebben we een voldaan gevoel.

Onze laatste bestemming in Duitsland

In alle rust rijden we op zondag de grote stad weer uit. Vandaag gaan we iets noordelijker richting de Poolse grens. We verblijven een paar dagen in een klein stadje Angermünde om de laatste dingen te doen, voordat we, voor ons een nieuw land gaan verkennen.

Ondertussen reizen we voor enkele dagen in Polen, maar die verhalen vertellen we in onze volgende blog. We kunnen je wel vertellen dat we compleet niets van de taal kunnen lezen of verstaan. Wat staat er op de (verkeer) borden? Op de menukaart? In brochures? Of wat zegt die meneer of mevrouw nu? We hebben werkelijk geen idee. Desondanks hebben we het prima naar ons zin.