• jphannieontour

Slapen onder het licht van de vuurtoren

Lekker toeren langs de kust van Normandië en Bretagne, er zijn zoveel mooie plaatsen te zien.

Mossels met friet op het terras of een paar oester met een glas Muscadet.

(4 Mei t/m 18 Mei 2016)

We hebben het prima naar ons zin in Honfleur. Het is een schitterend en sfeervol stadje. Bewust gaan we achteraan op het enorme terrein staan, waar we de ruimte hebben. We doen onze huishoudelijke taken, want ja af en toe moet er gewerkt worden. De fietsen worden tevoorschijn gehaald, om met grote tassen naar de wasserette te gaan.

Het kriebelt al een paar dagen, want bij de restaurants staan er borden met op het menu: mosselen met friet. De laatste avond genieten we van een diner op het terras. Teruglopend naar onze truck weten we niet wat we zien. Het is druk, onvoorstelbaar en de campers blijven binnen stromen.

De volgende morgen rijden we de route langs de stranden, waar tijdens de WWII enorm veel gevochten is. We hebben niet echt de perfecte dag uitgekozen. Het is Meivakantie in NLD, Hemelvaartsdag en in Frankrijk en België hebben er velen vrij, omdat 1 Mei een vrije dag is. Topdrukte alom. We kunnen dan ook nergens stoppen. Einde van de middag stoppen we in Grandcamp Maisy. Een klein dorpje aan de zee, waar we nog even lekker uitwaaien. De afgelopen dagen worden we regelmatig aangesproken door Nederlanders: ze hebben ons al eerder zien staan, staan wij niet met een foto op een website, staan jullie op Facebook? We moeten er wel om lachen, want het enigste wat wij zien, zijn witte campers (niet oneerbiedig bedoelt!)

Sainte Mère Eglise, de plaats die als eerste werd bevrijd tijdens de WWII en bekend geworden van de parachutist die er ruim twee uur aan de kerk hing. We bezoeken het Airborne Museum waar we veel zien, horen en lezen over hoe de situatie in die tijd was. Zeer heftig, maar ook indrukwekkend. Voor het eerst staan we op een camping, waar er zelfs wifi is. Super, want dat blijkt toch wel een probleem te zijn. We ontmoeten ook hier andere Nederlanders, die zijn echt overal.

We hebben de tijd en nu we er toch zijn, vinden we het leuk om naar het uiterste puntje van Normandië te rijden. We stoppen in Barfleur voor een kopje koffie en een wandeling. In Cherbourg parkeren we aan de haven voor onze lunch. We volgen de route tot we bij Auderville zijn.

Net voor de kust in de zee staat een grote vuurtoren. Het is bijzonder mooi, het doet zelfs een beetje Engels aan, met de ommuurde stukken land in de wijde omgeving. Dit beaamt ook mijn telefoon provider met een sms; welkom in Verenigd Koninkrijk. De eilanden Gernsey en Jersey liggen voor de kust, mogelijk heeft het daar mee te maken. Als het donker is, schijnt elke paar seconden het licht van de vuurtoren over ons heen.

Via de andere kant van het schiereiland rijden we naar Granville. Hoe is het mogelijk, zelfs met deze grote truck rijden we dwars door het centrum heen. Maar goed, we komen op plaats van

bestemming, een rustig plekje bij een park. We maken een wandeling door het centrum en langs de zee. De stad is omringd met enorme vestingmuren. Er zijn enorme hoogteverschillen, dus af en toe is het een flink aantal trappen beklimmen. Smaken verschillen, maar we zijn ondanks dat er vele historische panden staan, niet onder de indruk van deze stad.

Het weekend is voorbij, dus verwachten we dat de grootste drukte over zal zijn. We parkeren de truck in het kleine dorpje Beauvoir. Na de lunch pakken we de fietsen en rijden we langs het kanaal naar Le Mont Saint Michel, het eiland met de enorme kathedraal bovenop die we al van ver zien. Op dat moment is het nog mistig, maar later in de middag breekt dan toch de zon door. In 2015 is een 10-jarig durend project afgerond om Le Mont Saint Michel weer terug te brengen in zijn, oorspronkelijke en natuurlijke omgeving. De enorme parkeerterreinen zijn verplaatst. Via een mooie loopbrug kun je ervoor kiezen om de laatste 2,3 km te lopen of met de shuttlebus mee te rijden. Het is laag water en we zien veel groepen wadlopen naar het volgende kleine eiland. Voor ons beiden is dit de derde/vierde keer dat we hier zijn, maar het blijft mooi. Het is een flinke klim naar boven, met al die verschillende trappen, bochten en ruimtes. Het zou geen goed idee zijn, als ik hier moest werken, want ik zou de weg nooit meer terugvinden. De volgende morgen willen we nog een keer gaan kijken, omdat het dan hoogwater is. Het is enorm mistig, dus het heeft geen zin.

Van Normandië naar Bretagne. In St. Malo lukt het ons niet om een parkeerplaats te vinden. Net buiten de stad stoppen we voor een pauze en besluiten de plaats te laten voor wat het is. We hoeven tenslotte niet alles te zien. We gaan naar St. Jacut de la Mer, een klein dorpje op een klein schiereiland. We staan dichtbij het water. Het voordeel van zo’n hoge truck is dat we over de dijk kijken, met uitzicht over de hele baai. We maken een wandeling langs verschillende stranden, in totaal zijn er 11 op dit schiereiland. We lopen door de tuinen van een mooie abdij.

Aan de afstanden ligt het niet, elke dag rijden we maximaal 70 km. Er zijn te veel leuke plaatsen om een stop te maken. In Pléneuf Val André parkeren we op een groot terrein. Vandaag hadden we veel mist, regen en kou. Van het onaangename weer maken we gebruik om de was en boodschappen te doen. We lopen richting de zee en wandelen over de grote boulevard. Ondanks het grijze weer, zien we dat de kleur van de zee mooi helderblauw is. Met zonneschijn zal het hier een plaatje zijn.

De D786 volgend komen we uit in Paimpol. In elk dorp of stadje zijn grote jachthavens, met een gezellig centrum er omheen. De officiële camperplaats is vol, maar langs de kant van de straat is wel plaats voor onze truck. Het blijft ons verbazen hoe ver het zeewater zicht terugtrekt, alle bootjes liggen schuin op het droge.

Het is Pinksterweekend, dus verwachten we wel meer drukte overal. We willen zorgen dat we op tijd een bestemming hebben voor de nacht. In de middag komen we aan op een grote camping bij Treguiler, maar de receptie is pas einde van de middag open. We kijken alvast rond en zien mooie plaatsen om te staan, pal aan zee. We rijden naar het stadje toe, parkeren op een groot terrein en genieten van het heerlijke, verse stokbrood met rauwe ham en paté. Einde van de middag zijn we terug bij de camping, waar we geweigerd worden, want we zijn te groot. Nou ja zeg! Ik heb totaal

geen zin in een discussie, we rijden verder naar Trégastel, waar we geen spijt van hebben. In deze omgeving ligt het aan de kust en verder het land in, vol met roze granieten rotsen, die mooi rond gevormd zijn. Een mooi moment om de de fietsen te pakken en de streek te verkennen. In de morgen gaan we rechtsaf richting Ploumanac’h. We ondervinden al snel, dat de beenspieren goed getraind worden, met het klimmen en dalen langs de kust. Het is schitterend. Het wordt een dag van wandelen en fietsen. Op het terras krijg ik nu toch heel veel zin in een crêpe, want die hebben we nog steeds niet op. Erg jammer als de dame vertelt dat er pas om 12.00 uur geserveerd wordt. We zijn een kwartier te vroeg, terwijl we onze koffie precies op de middag krijgen. Dan genieten we ‘thuis’ wel van het heerlijke verse stokbrood. In de middag fietsen we naar de andere kant voor een fiets- en wandeltocht.

Roscoff is onze volgende bestemming, waar ferry’s naar Ierland en Engeland varen. Weer zo’n leuk stadje met een sfeervol centrum en een grote jachthaven.

Ineens heeft de trucker een zware dag voor de boeg, met een afstand van 85 km te rijden.

Ha,ha, we moeten er zelf om lachen. Een Fransman vertelde ons dat er bij

Lampaul-Plouarzel een mooie locatie is om te kamperen. Voor ons een goede reden om ernaartoe te gaan. Hij heeft niets teveel gezegd, het is een toplocatie. Voor het eerst wordt de hengel tevoorschijn gehaald. Ik mag de bestelling opgeven, dus gaat mijn voorkeur uit naar kreeft, krab of garnalen. Nee, dat gaat niet lukken zegt de visser. Doe dan maar; zeetong. Na de eerste middag, eten we ’s avonds vlees. Wie weet gaan we vandaag dan vis eten?